Voor een in essentie grote en (in de basisvarianten althans) scherp geprijsde middenklasser, scoort de Insignia goed op veiligheidsvlak. Er is de standaardselectie met zes plofkussens en zijdelingse exemplaren achteraan zijn optioneel leverbaar en met een prijskaartje van € 300 best betaalbaar. Een geavanceerde rekenmodule met ABS en stabiliteitscontrole is eveneens standaard.
Waar je wel telkens voor in je buidel moet tasten zijn aardigheidjes als een camera die verkeersborden leest of adaptieve verlichting. En in dit geval kan het eerste niet zonder het tweede. Het ‘actieve' vangnet wordt vanaf heden overigens nog uitgebreid. Opel voegt een rijstrookhulp toe aan de functionaliteit van bovenstaande snufjes enerzijds en voegt anderzijds ook een radarmodule aan de optielijst toe. Die zit achter een specifieke (en dus herkenbare) grille en breidt niet alleen de functies van de snelheidsregelaar uit. Die houdt nu natuurlijk netjes afstand met je voorligger, ongeacht de ingestelde snelheid. Maar het systeem heeft ook noodremhulp, en zal bij een niet meer te vermijden aanrijding de remmen activeren. De impact wordt op die manier niet vermeden, maar toch getemperd.