Sinds de introductie van de Insignia in 2008 trakteert Opel ons gemiddeld zo wat om de zes maanden op nieuws. Een bewuste strategie om het model in de aandacht te houden. En die lijkt te werken want er worden elk jaar zo'n 145.000 stuks van het model gebouwd. We hebben nog maar net kennis gemaakt met de editie met de kleine 1.4l turbo benzinemotor of we draaien de sleutel om in het contact van een 195pk en 400Nm sterke tweeliter dieselmotor. Vermogen dat te danken is aan het gebruik van 2 turbo's en net zo veel intercoolers. De link met de ondergrond is in dit geval voor rekening van het supersport-chassis. Dat wordt bij de Insignia OPC geleend en dat het niet uitblinkt in het wegfilteren van oneffenheden zal dan wel geen verrassing zijn.
Het omvat wél een hiperstrut voorophanging, Brembo stopijzers en vierwielaandrijving met een actief achterdifferentieel. Daarmee ontpopt de Insignia zich tot een zeer efficiënte en accuraat te positioneren rijmachine. Alleen het gewicht speelt ‘m parten. Dat tikt af op 1,7 ton en dat betekent dat je voor sprint naar 100km/u toch nog 8,9 tellen moet rekenen, een meer dan behoorlijk schakelende handbediende zesbak ten spijt.
Ander nieuwsfeit is een uitbreiding van de veiligheidsuitrusting met een radargestuurde snelheidsregelaar, een rijstrookassistent en noodremhulp. Specifieke stijldetails levert de motor je niet op. Opel levert het model in de twee hoogste uitrustingsversies en dat vanaf € 33.300 (als vierdeurs / met vierwielaandrijving vanaf € 35.200). De prijs van het supersport-chassis is nog niet bekend.