Je weet ongetwijfeld dat we op Auto55.be de roe niet sparen. Maar op het interieur van de i30 valt nu eens echt weinig aan te merken. Het plaatsaanbod was bij de vorige editie al meer dan behoorlijk en een wat efficiëntere inrichting levert inzittenden voor- en achteraan in elke richting telkens wat extra centimeters op. Het halfzachte zitmeubilair, bij onze testauto bekleed met leder dat een kwalitatieve indruk maakt, is een uitstekend compromis tussen comfort en steun. En een rit van 3 uur levert geen spoor van vermoeidheid op, waaruit je meteen kan afleiden dat de ergonomie van het zetelontwerp ook snor zit.
De i30 gebruikt kwalitatieve kunststoffen die op strategische plaatsen ook meteen zacht aanvoelen om zichzelf in z'n klasse bij de beteren te nestelen. Je krijgt geen blauwe plekken als je je elleboog op de deurpanelen laat rusten bijvoorbeeld. Je ziet natuurlijk wel dat de zwarte pianolak en de aluminium sierlijsten gelakt plastic zijn, maar het mist het beoogde resultaat - de cabine wat meer cachet bezorgen - niet. Op de schikking van hendels en knopjes zijn er evenmin opmerkingen. Alles zit waar het hoort en doet wat het moet. Meer moet dat niet zijn.
De kofferklep verschaft je voortaan toegang tot 378 liter bagageruimte. Dat is 38l meer dan voorheen. Het handschoenvakje is bijna de helft groter en hetzelfde geldt voor de deurvakken. In de voordeuren passen flessen van anderhalve liter groot.