Pinta, dat was de zaal waarin Hyundai ons de nieuwe Hyundai i30 voorstelde, naast vergaderruimtes die Santa Maria en Nina heetten. Meteen de complete vloot waarmee Christoffel Columbus Amerika ontdekte. En dat voor de voorstelling van een ‘veroveringsmodel' in het tweede grootste segment op de Belgische markt. De symboliek is toeval, maar ook tekenend. Het lijkt wel alsof het voor Hyundai 1492 is en de poorten naar het paradijs open liggen. Maar ook daar is niet alles wat het lijkt, want de markt zal zichzelf het komende jaar wellicht corrigeren. Met 15% lagere volumes tot gevolg. Het bedrijf wil zich dan ook richten op marktaandeel. Dat hoort in 2012 van 2,6 naar 3,5% te gaan. Weinig bescheiden ambities die ook blijken uit het feit dat het bedrijf de VW Golf wil overklassen en op vlak van weggedrag zo maar eventjes de Ford Focus in het vizier neemt. Laat ons dan maar hopen dat Hyundai een beter gevoel voor richting heeft dan bovenstaande ontdekkingsreiziger. Die dacht immers in India uit te komen.
Het is in elk geval niet zo dat de i30 geen arsenaal wapens ter beschikking heeft. Een scherpe prijs, aantrekkelijk design en goede garantievoorwaarden worden in de strijd geworpen. Zo is de i30 merkbaar goedkoper dan de rivalen uit bovenstaande paragraaf, maar dan wel weer een tikkeltje duurder als een gelijkwaardig uitgeruste Toyota Auris of Opel Astra. De garantie van vijf jaar heeft geen kilometerbeperking en een i30 is er in een leasingformule vanaf € 371/maand op basis van 20.000km en vijf jaar.
De motoren dekken de kern van de markt af: Er is een 1.4 met 100pk en een 1.6 met 135pk bij de benzines, beschikbaar vanaf respectievelijk € 16.499 en € 19.999. Het palet dieselmotoren omvat een 1.4 CRDi met 90pk en een 1.6 die 110pk opwekt. De eerste met een uitstoot van 105gr en prijs vanaf € 18.499 en de tweede met amper 97gr uitstoot en een vanafprijs van € 20.999. Voor de duidelijkheid dient gezegd dat je voor de versie in bijhorend beeldmateriaal al meteen € 26.000 moet ophoesten omwille van de uitrusting die onder meer leder, achteruitrijcamera en navigatie omvat. Theoretisch dan nog, want eigenlijk rijden we met een 128pk sterke die diesel die voorlopig niet op de Belgische markt wordt aangeboden. Dat is echter een variant van de zestienhonderd met 110pk.