'Cool', 'jong', 'agressief' en 'extravert'. Het zijn de adjectieven die Bentley hanteert om zijn nieuwe V8 te omschrijven dit versus 'elegant', 'luxueus', 'krachtig' en 'prestigieus' voor de W12. Wij vinden de V8 er niet jonger of cooler uitzien dan zijn evenknie met W12-motor en ook niet minder elegant of luxueus. De Bentley Continental GT V8 blijft een luxueuze vierzitscoupé die praktische bruikbaarheid koppelt aan de klassieke Bentley-luxe.
Hij voegt daar een sportieve touch aan toe in de vorm van een fraaie V8-grom die zich manifesteert zodra de motor in de toeren klimt. Andere pluspunten van deze bolide zijn de actieradius van meer dan 800 kilometer. Het resultaat van downsizing en een verbruik dat een stevig slonk ten opzichte van de twaalfpitter. Tijdens onze test verdween er (op de openbare weg) elke 100km 13,2l uit de tank. De CO2-uitstoot is zo maar eventjes 40% (!!) lager. Een sprinttijd van 4,8 tellen en een top van 303km/u (de convertible is telkens een tikkeltje trager) liggen erg dicht in de buurt van de twaalfpitter. Logisch want dat geldt eigenlijk ook voor het vermogen van 500pk en de trekkracht van 660Nm. De prijs (€ 167.851 voor de GT, € 184.636 voor de GTC) betekent een besparing van zo'n 10%, maar wie zijn V8 op hetzelfde uitrustingsniveau wil hebben dan de W12 betaalt evenveel.
Aan de buitenzijde wordt het onderscheidt tussen beide versies gemaakt door een aangepaste grille, bumpers en logo's en de mogelijkheid om specifieke velgen te gebruiken. Binnenin is het opvallendste verschil met de W12 het feit dat de middenconsole niet meer doorloopt tot aan de achterzetels. Dat was al zo op de Continental Supersports. Toegevingen moet je doen in de aankleding. Het leder is steeds in één kleur en de dakhemel is nu gewoon in stof. Ook de houtfineer is specifiek en is voor het eerst niet in een gespiegeld motief. Aanpassingen die de binnenzijde wel meteen een modernere toets geven.