Bij Alfa Romeo staat er een modellenoffensief op de planning. Fiat Chrysler Auto pompte zomaar eventjes vijf miljard euro in het merk en in 2015 zouden we daar de eerste resultaten van moeten zien. Zo komt er wat nieuws in het middensegment en tussen 2016 en 2018 hoort het bedrijf in de segmenten B-, C-, D- en SUV tenminste 6 nieuwe modellen te lanceren. Grote baas Sergio Marchionne wil bovendien dat die producten nagenoeg allemaal gebaseerd zijn op een structuur met achterwielaandrijving. Da's alvast goed nieuws voor de liefhebbers. Maar voor het zover is zijn er, buiten de lichtgewicht 4C, maar twee modellen waar we ons op kunnen richten: de (voorwielaangedreven) Mito en Giulietta. Daarvan testen we vandaag de tweeliter diesel met TCT; een zestrapsautomaat met dubbele droge koppeling die de bestuurder de keuze laat tussen op- en neerschakelen met de versnellingspook, het systeem zelf het werk laten doen of met de vingers aan de peddels zitten. Zeer herkenbaar dus.
Op benzine...
Een Giulietta op de oprit parkeren kan vanaf € 20.200 - in de kleinste vermogensversie op benzine. Wie die brandstof verkiest moet het hebben van een 1.4 turbo die 105/120pk (met manuele zesbak) of 163/170pk (man/TCT) produceert, of van de ook in de 4C aanwezige 1750 TBi uit de Quadrifoglio Verde. Die is 240pk sterk en wordt enkel aan de TCT gepaard.
... of op diesel
Dieselen kost minstens € 24.100 en kan enkel met de 1.6 JTDM (105pk) of 2.0 JTDM die 150pk (met manuele zesbak) of 163/175pk (met TCT) aflevert. Wij kozen deze keer voor de topper uit de reeks. Zowel in de 163- als in de 175pk-uitvoering vraagt Alfa Romeo er in België een ronde € 29.000 voor. Let wel op voor de rijkelijk gevulde optielijst.