De koets van de huidige Vijf is 55% stijver dan die van de vorige generatie. Iets waar we vooral staal met hogere treksterke voor te danken hebben. Acht airbags zijn standaard, driepuntsgordels op alle zitplaatsen eveneens. Voor € 315 extra zorgt het Active Protection pakket ervoor dat de gordels alvast worden voorgespannen vanaf je vertrek. Ook de zwakke weggebruiker is beter beschermd dan voorheen. De hoog opgetrokken neus is zachter geworden en om contact met harde motoronderdelen onder de kap te vermijden, komt die bij een aanrijding bliksemsnel omhoog. ABS, remkrachtverdeler en stabiliteitscontrole zijn standaard.
Maar BMW zou BMW niet zijn mocht er niet meer af te vinken vallen op de optielijst. Op onze testwagen ontdekten we bijvoorbeeld een waarschuwingssysteem dat je attent maakt op het verlaten van een rijstrook (€ 560), een dode hoeksensor (€ 695) en het weergaloze Head-up display (€ 1.420). Tenslotte kopieert het Speed Limit Info systeem voor € 395 herkenbare snelheidsbeperkingen op de boordplank. Als je die door alle toeters en bellen buiten zou gemist hebben.
Daarmee zijn we er nog lang niet; er is heus nog meer hightech spul verkrijgbaar. Een niet-exhaustieve lijst geeft alvast een idee: actieve radargestuurde snelheidsregelaar, al dan niet in combinatie met botsingsdetectie en automatische remactivatie, een nachtkijker met voetgangersdetectie, automatische noodoproep, ... wie zich dan nog onveilig voelt in een 5, blijft misschien beter thuis.