Een grote gezinswagen uit de hogere klasse moet naast ruim en comfortabel zitten, ook elegantie en geborgenheid uitstralen. Als je je in zijn fauteuil neervlijt, moet je elke keer weer overvallen worden door een gevoel van welbehagen, alsof je thuis komt met het geluid van een knetterend haardvuur en de geur van versgebakken chocoladecake. Een thuis die, om de sfeer helemaal correct te schetsen, eerder door een goedboerende interieurarchitect werd ingericht dan door een stelletje kraakpanders. Vooraan mogen de Beiers alvast op hun twee oren slapen, want welkom voelen we ons er alleszins. De boordplank komt sober en opgeruimd over, achter het stuur opent het Black Panel nog steeds op geheel sublieme wijze een deur naar alle informatie die je nodig hebt. Het werkelijk reusachtige scherm in de middenconsole herbergt het knappe infotainmentsysteem, dat nog steeds aangestuurd wordt door het blindelings te bedienen iDrive op de middentunnel.
Opteer je voor het Exlusive Line plus pakket, en dat ben je in dit segment eigenlijk aan jezelf verplicht, dan kan je de lederen, verwarmbare comfortzetels in meer combinaties instellen dan dat er verschillende rugtypes bestaan. Voor € 750 helpen bijkomende camera's links en rechts de in het pakket inbegrepen achteruitrijcamera om een soort "God's eye" 360° beeld van bovenaf te tonen, wat verschrikkelijk handig blijkt te zijn als je op een lange, kronkelige oprit achteruit manoeuvreert (praktijktest: check). En er staat nog veel meer lekkers op de optielijst. Wat te denken van het magistrale head-up display (€ 1.420) bijvoorbeeld, dat nuttige informatie zoals de snelheid en navigatie-instructies haarscherp op de voorruit projecteert ...
Achteraan is het allemaal wat minder spannend. De Beemer biedt er royaal plaats aan twee inzittenden, maar het derde zitje in het midden huisvest hoogstens een kind dat niet aan claustrofobie mag lijden. De achterkant van de voorste stoelen is afgedekt met banaal zwart plastiek, wat niet meteen bijdraagt aan het wollige, gezellige gevoel dat je hier zou moeten krijgen. En er zijn nog wel meer puntjes binnenin waarvan we ons permitteren, gezien het hoge prijskaartje, om even door te gaan met zeuren: het afdekscherm van het open dak durft geregeld aan het rammelen gaan; Het infotainmentsysteem heeft niet echt een vertrekscherm waarop je steeds kan terugvallen, waardoor je soms even de weg durft kwijt te geraken als je te dol met de iDrive door de menu's gewandeld hebt ... Op dat scherm wordt in de kaartmodus trouwens het uur en de toestand van je BlueTooth verbinding in een lelijk, egaal grijs vierkantje getoond. Het lijkt er snel-snel lijkt te zijn bijgeplakt en staat in schril contrast met de voor de rest erg knap uitgewerkte gebruikersinterface. Detailkritiek.