Ben je erop uit een BMW 5 voor je deur te parkeren, dan is er goed nieuws: de instapper, een 520i is dat dan, is de jouwe voor € 40.500. Heb je nog € 950 extra in de schuif liggen, dan kan er warempel zelfs een 520d EfficientDynamics Edition vanaf, die met een uitstoot van 119gr CO2/km zelfs op het gezicht van je norse wagenparkbeheerder een glimlach weet te toveren. Hou er dan wel rekening mee dat een BMW in standaardlivrei amper voldoet om de technische keuring door te komen. Grapje natuurlijk, maar verwacht weliswaar geen grote weelde te vinden voor deze basisprijs. We kunnen ons wel voorstellen dat de gloednieuwe eigenaar van een basis-5 (al hebben we er geen weet van dat iemand die ooit naakt heeft durven bestellen) zich voelt alsof hij een luxueuze kamer van een vijfsterrenhotel betreedt, en vaststelt dat er voor shampoo en handdoeken moet worden bijbetaald. Al goed, al goed ... terug ernstig nu. Onze 535d met xDrive vierwielaandrijving start vanaf een stevige € 61.950, maar dan heeft de Fünfer wel de dikste diesel onder de boomlange motorkap - de nieuwe M50d niet meegerekend. Met opties, en dat zijn verre van de decadentste, tikt onze testwagen af op een stevige € 89.140.
De Vijf werd groter en langer en ziet er daardoor nog imposanter uit dan zijn voorganger. En ook braver, want de wat agressieve tronie die Chris Bangle de vorige editie nog liet aanmeten, maakt plaats voor een veel rustigere aanblik. Daar zijn vooral de neutraal kijkende lichtblokken voor verantwoordelijk. Met het M sportpakket aangetrokken ziet de berline er al wat gretiger uit, maar woest wordt het nooit. Ook aan de binnenkant voert soberheid de boventoon. Het oogt allemaal stijlvol en kwalitatief, daarover bestaat geen twijfel, maar echt origineel kunnen we het niet meer vinden. BMW blijft vooralsnog in de eerste plaats een rijdersauto: Als bestuurder heb je nooit reden tot klagen, want alle bedieningsinstrumenten staan waar ze moeten staan en sturen feilloos en snel alle ingebouwde systemen aan. Je achterpassagiers daarentegen zullen niet snel opgewonden geraken door het werk van de dienstdoende interieurarchitect. De zit is er royaal voor twee, doch aan de krappe kant voor drie.
Met een beschikbaar vermogen van 313pk en alle dynamische en actieve hulpmiddelen in huis om die paardenkrachten optimaal op het wegdek te brengen, overtuigt de 535d xDrive in zowat elk mogelijke situatie waarin je in het dagelijkse verkeer verzeild kan geraken. De Fünfer vervoert je zalig rustig als het mag, maar hij verandert met plezier in een woeste maar handelbare bruut als het moet. Als je wil, schiet de 5 in amper 5,5 seconden naar 100km/u, terwijl diezelfde zescilinder diesel perfect als krenterige lamzak door het leven wil gaan en aldus genoegen neemt met een opgegeven gemiddeld verbruik van 5,9l/100km (156gr CO2/km). Zelden gaan we op pad met een wagen die zo'n mooi compromis weet te vinden tussen dagelijks gebruikscomfort en occasioneel rijvertier ... al kosten ze dan ook niet zo vaak tegen de € 90.000. Verschil moet er zijn.