Hyundai speelde het klaar om in amper tien jaar tijd haar volledige gamma naar een Europees niveau te tillen. Met als voorlopige hoogtepunt de i40, een Westers gelijnde middenklasser die, naast het verleiden van particuliere klanten, ook moet bijklussen als charmeur van wagenparkbeheerders. De bedrijfswagenmarkt was bij gebrek aan de juiste middelen lange tijd onontgonnen terrein voor de Koreanen, maar daar moet nu dus verandering in komen.
Nadat de Wagon medio 2011 al op de markt werd losgelaten, komt de Sedan vandaag de gelederen versterken. Uiteraard krijgt de vierdeurs een verschillende achterpartij, maar verder blijven de wijzigingen eerder beperkt. Zo verliest de sedan drie centimeter vanaf de achteras, ziet hij zijn koffervolume krimpen van 553 liter naar 525 liter en pitst hij met krak dezelfde motoren gemiddeld zo'n halve seconde van de honderdspurt af. En, niet geheel onbelangrijk, ook de prijs gaat ten opzichte van zijn breakbroertje naar omlaag, en wel met € 1.000 ongeacht de gekozen uitvoering. Net als bij de rest van de vloot garandeert Hyundai de goede werking van de i40 voor minstens vijf jaar, en dit zonder kilometerbeperking. En die garantie is op de koop toe overdraagbaar.
Omdat we de Wagon al twee keer uitvoerig aan de tand voelden het afgelopen half jaar, zouden we het onszelf voor deze test lekker makkelijk kunnen maken door het gewoon bij de bovenstaande "wist-je-datjes" te houden. Ware het niet dat Hyundai de sedan voor de gelegenheid spekte met een automaat én de krachtigere 136pk variant van de 1.7 CRDi. Aangezien de vierdeurs waarmee we de bedrijfsparking afreden werd afgemonteerd in de Executive livrei met het optionele Techno pakket erbovenop, testten we in feite niet meer of minder dan het vlaggenschip van het Koreaanse merk. Dat wil zeggen, als we enkel kijken naar wat Hyundai in België in de toonzaal stalt, en de SUV's a la Santa Fé en ix55 even buiten beschouwing laten.