We vallen in herhaling als we hier verkondigen dat de tijd dat Koreanen halfslachtige misbaksels op de markt gooiden aan dumpingprijzen, finaal achter ons ligt. Meer nog, daar waar hun Japanse continentbroeders nog steeds worstelen met een ontwerptaal die de Europese klant kan verleiden, slagen de Koreanen er wél in om een betrouwbare en budgetvriendelijke auto te creëren die er nog leuk uitziet ook. Het valt dan ook op dat Hyundai tegenwoordig hard werkt aan de uitbouw van een eigen identiteit, een onmiddellijk herkenbaar gezicht zeg maar, en voor de nieuwe i40 is in die opdracht een hoofdrol weggelegd. De vierdeurs erft zo goed als alle karakteristieken van de Wagon die we al eerder op de rooster legden. Enkel de koffer veranderde wezenlijk, het benutbaar volume daalt van 553 naar 525 liter en aan de neerklapbare achterbank heb je natuurlijk niet meer zoveel als bij de break.
Binnenin blijft de Koreaan overtuigen met een frisse en hoogwaardige aankleding, die de vergelijking met de meeste Japanse en Europese concurrenten probleemloos kan doorstaan. Hier en daar is de ergonomie nog voor verbetering vatbaar, met name wat de knoppen op het stuurwiel betreft. Maar alles welbeschouwd doen we eerbiedig onze pet af voor de progressie die het merk op zo'n korte tijd heeft gemaakt. Voor het externe gedeelte liet Hyundai het tekenwerk in Rüsselsheim uitvoeren, en met succes. Van buitenaf heeft de i40 dan ook helemaal geen uitstaans meer met de lelijke eendjes van weleer; zowel de Wagon als de hier geteste Sedan zijn scherp en sportief getekend en tonen verhoudingen die vanuit elk gezichtspunt mooi in balans zijn. Met dank aan de 115pk sterke 1.7 CRDi instapdiesel die met een uitstoot van 113gr CO2/km kan uitpakken, en een overdraagbare garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking, beschikt de i40 dus over alle papieren om het waar te maken in de door diesels gedomineerde fleetmarkt.
Een i40 1.6 GDi sedan in Lounge uitvoering kan al de jouwe zijn vanaf € 23.749. Onze testwagen is echter een Executive met de 136pk sterke 1.7 CRDi in het vooronder, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Hyundai monteert desgevallend onder meer xenon koplampen, lederen zetelbekleding, verwarmde voor- én achterzetels, geventileerde voorzetels, een verwarmd stuurwiel, een navigatiesysteem met geïntegreerde achteruitrijcamera, een performante geluidsinstallatie van Infinity, sleutelloos starten ... Zonder verdere accessoires is het prijskaartje dan wel al opgelopen tot € 37.499. Het Techno pakket gaat voor € 1.250 nog wat verder en groepeert enkele veiligheidssnufjes die hiervoor exclusief zijn voorbehouden: een rijstrookassistent met actieve stuurcorrectie, bandendrukcontrole, een automatisch parkeersysteem en zijdelingse airbags achteraan. Met metaalkleur aan € 500 en een panoramisch open dak voor € 1.250, brengt dit de totaalprijs van het testmodel op € 39.249. En dat vinden we best stevig voor een sedan met "maar" 136pk in de buik, al is de geleverde uitrusting dan wel bijzonder compleet.