De 3008 biedt volgens Peugeot het beste van drie werelden: die van de berlines, de monovolumes en die van de SUV's. Voeg daar in één beweging maar een snuifje ... vliegtuig aan toe, en je hebt een aardig beeld van hoe de binnenkant eruit ziet. Van de terreinwagens erft de 3008 de hoge zitpositie, die geholpen door de ver naar voor stekende, 1,70m2 grote voorruit een puik zicht oplevert over het verkeer. Veel invallend licht was trouwens een belangrijk criterium in het lastenboek, wat ook de aanwezigheid van het reusachtige, 1,60m2 grote glazen dak op de optielijst verklaart (€ 500, standaard vanaf Premium Pack). Van de berline, meer bepaald de 308 uit de eigen gelederen, pikt de 3008 dan weer de rijhouding en het zitcomfort. En het moet gezegd, zowel de bestuurder als de maximaal vier passagiers hebben geen reden tot klagen. Uit de wereld van de monovolumes waaide het ruimtegevoel over, dat zich vooral manifesteert middels de uitstekende hoofdruimte, de vele handige opbergvakjes en een riante koffer die onder het bagagescherm tot 512 liter kan huisvesten. Met de achterzetels plat ontstaat een vlakke laadvloer die tot 1.604 liter slikt, en als je de voorste passagiersstoel eveneens in de tafelpositie kantelt, heb je een laadlengte van maar liefst 2,62m ter beschikking. Met het onderste kofferdeel in gesloten toestand weliswaar, want als je het ding met een draagvermogen tot 200kg verticaal plaatst, kan je met een gerust hart nog wel wat langere plankjes van de DHZ zaak om de hoek naar huis sleuren.
Aha, en waar zit dan die fameuze vliegtuigtouch verstopt? Niks verborgen, Peugeot legt de link naar het indrukwekkend nationaal aeronautisch verleden door middel van twee details. Ten eerste is een heus head-up display leverbaar vanaf de Premium uitvoering (€ 350) en wordt het zelfs standaard gemonteerd daarboven. Geinig, maar niet onmisbaar, vooral omdat het polycarbonaat scherm waarop al de interessante informatie geprojecteerd wordt, te ver naar voren is geplaatst om het beoogde doel te bereiken - de bestuurder toelaten zijn ogen op de weg te houden. Ten tweede gebeurt de aansturing van dit ongewoon tuig met behulp van een rijtje flipperknopjes die nadrukkelijk de middenconsole vormgeven. Een middenconsole die overigens de bestuurder letterlijk afzondert van de overige passagiers, alsof die positie bevoorrecht is. Het interieur oogt door die eigenzinnige aanpak best apart, en wat ons betreft ook wel smaakvol. Ook over de algemene bouwkwaliteit zijn we tevreden, behalve dan wat betreft de middentunnel rond de schakelpook, die meer meebewoog met onze schakelinputs dan de bedoeling kon zijn.