Elke keer als we alweer een nieuwe wagen op de rooster leggen, doen we een (op ons niveau) toch wel indrukwekkend filosofische vaststelling. Het blijkt namelijk quasi onmogelijk te voorspellen te zijn, in welke mate een koetswerk bij een welbepaald iemand in de smaak zal vallen. Toegegeven: de eerste die een Ferrari 458 Italia een spuuglelijk misbaksel vindt, moeten we nog tegenkomen. En het verhaal dat iemand op slag verliefd werd op een SsangYong Actyon van de vorige generatie, wel, die legende catalogeren we al evengoed onder de rubriek broodje aap. Maar al wat daar tussenin zit, het soort automobielen dat dag in, dag uit over 's lands wegen tuft met andere woorden, daarover zijn de meningen vaak grondig verdeeld. En dat geldt dus ook voor deze 3008, waarvoor Peugeot naar eigen zeggen lustig aan het kokerellen ging met DNA van de SUV, de berline en de monovolume.
Er is weliswaar iets voor te zeggen. De 3008 staat op platform 2 van de PSA groep, net zoals de meer conventionele 308. Maar de 4,37m lange cross-over staat natuurlijk wel een beetje hoger (1,64m) op de poten, want precies dat aspect is een erg belangrijk verkoopargument in het segment. Dat, en de kofferklep waarvan het onderste stuk naar beneden openklapt, zijn in wezen de enige verwijzingen naar de klasse van pseudo-avonturiers en vrijetijdsbelevers, bevolkt door Nissan Qashqai's en konsoorten. Welja, de neus oogt met zijn slanke kijkers en gapende grille wat stoerder dan het geval is bij een doorsnee monovolume. En inderdaad, er werd wat kwistiger met zwart beschermplastiek omgesprongen dan op een klassieke berline. Maar alles goed en wel beschouwd, appelleert de 3008 niet meteen een terreinwaardige inborst. Niet in de zin dat Peugeot dat tevergeefs heeft geprobeerd, maar gewoon, alsof de Fransen het onterecht idee van terreinwaardigheid helemaal niet willen suggereren. Een eerlijke stellingname vinden we, en daar houden we wel van. Maakt de 3008 door die originele aanpak nu wel of niet indruk op de esthetische barometer? We denken er het onze over, maar aangezien de 3008 ondertussen de derde best verkopende Peugeot is in ons land, gunnen we de cross-over graag het voordeel van de twijfel.