Jawel, er is weer een Beetle. Na die uit 1998, die in onze contreien eigenlijk niet zo succesvol was, maar gered werd door de verkoopscijfers uit de VS. En die uit 1938, die tot 2003 in productie bleef (in Zuid-Amerika) en waarvan in 15 verschillende fabrieken zo maar eventjes 21 miljoen stuks werden gebouwd. De eerste exemplaren waren niet duurder dan een motorfiets en konden door de inwoners van het Derde Rijk gekocht worden voor 990 Mark, terwijl een topsnelheid van 100km/u en ruimte voor vijf inzittenden in het lastenboek stonden ingeschreven. Dat Ferdinant Porsche deze Volkswagen Type 1 naar productierijpheid bracht, is geweten. Dat het concept eerder al bij Zundapp (een Duitse motorfietsbouwer) en NSU (idem) bot ving, minder. Maar goed, we wijken af.
Anno 2012 is de Beetle verre van een socialistische droom, maar eerder een toonbeeld van het tegengestelde. Voor minder dan € 17.290 is er geen nieuwe exemplaar op de kop te tikken. En er evenmin ruimte voor vijf inzittenden. Maar, in een poging om het succes van het model wat aan te dikken, de nieuwe generatie is nu wel een tikkeltje goedkoper dan een vergelijkbare Golf. De New Beetle uit 1998 was in de vergelijking telkens wat duurder.
De 1197cc kleine driecilinder met turbo uit deze test is te koop vanaf € 18.200. Voor een exacte kopie betaal je echter € 23.935,40. Bijbetalen moet je immers onder meer voor de lichtmetalen velgen, verwarmbare voorzetels, GPS, snelheidsregelaar, elektronische airco het panoramisch dak en de JEANS-striping.