In 1998 bracht VW al eens een op de originele VW Beetle (uit 1938) geïnspireerde retromobiel op de markt. Die werd in onze contreien eerder lauw ontvangen, maar deed het wel goed in de VS. Nu, ruim 13 jaar later is de "New Beetle" vervangen door kortweg "Beetle" en is het model gewapend met een scherpere lijn, extra centimeters én een scherpere prijs. De Beetle is nu telkens wat goedkoper dan een vergelijkbare Golf. Deze 1.2 TSI, 105pk en 175Nm sterk, is de instapper en staat vanaf € 17.290 in de catalogus. Hem uitdossen zoals op de foto kost € 23.953, maar er zitten dan ook een hoop extra's op.
VW heeft de pleister op de wonde gelegd en met een stevig toegenomen koffervolume van 310l meteen de grootste kritiek op de vorige generatie aangepakt. De interieurruimte nam ook nog eens toe. Zelfs als alle vier de inzittenden volwassenen zijn, heb je geen reden tot klagen. Binnenin kijk je op een specifieke boordplank en zijn de bovenzijde van de deurpanelen uitgevoerd in gelakt plastic voor de noodzakelijke retrotoets. Maar ertussen vind je natuurlijk alle gekende Volkswagen-bedieningselementen, zo gegroepeerd dat je van een nagenoeg perfecte ergonomie kan spreken.
Onderhuids is de Beetle verwant aan de Golf, maar alleen de topversies hebben recht op de volledige onafhankelijke achterophanging van die laatste. En daarmee leggen we meteen de achillespees van deze instapversie bloot. De achtertrein is immers alles behalve soepel en dat zet een domper op een anders zeer fijn weggedrag. De motor is een pareltje, zeker in combinatie met de handbediende zesbak. Hij voelt nooit aan als een instapper, realiseert een puike sprinttijd van 10,9 tellen en combineert enthousiasme met een gepaste, aanstekelijke motorklank. Als je je daardoor laat opzwepen blijf je natuurlijk ver van het opgegeven verbruiksgemiddelde van 5,0l/100km.