De familiestamboom van de SLK gaat terug tot het jaar 96 van vorige eeuw. Toen verscheen de eerste generatie van de kleine open tweezitter met metalen klapdak ten tonele. Die versie ging mee tot 2004 wanneer de generatiewissel zich voltrok. Die tweede editie werd in 2008 gefacelift en afgelopen jaar vervangen door een min of meer nieuwe generatie. Min of meer, omdat er onderhuids eigenlijk weinig wijzigde maar het uiterlijk wel grondig werd aangepakt. En omdat marketinggedreven aandachtsgeile planners liever iets als nieuw verkopen, ook als het dat niet echt is.
Maar goed, we wijken af. Deze "nieuwe" SLK was in eerste instantie te koop met drie benzinemotoren. Staar je vooral niet blind op de cijfers want de relatie met de echte cilinderinhoud is al decennia zoek. Het zijn de SLK 200 (183pk), SLK 250 (204pk) en SLK 320 (306pk). Nu komt daar ook de 250 CDI bij. Inderdaad - een diesel. Het is Mercedes' Multi-inzetbare wapen in de strijd om een lagere CO2-uitstoot. 2,1l groot, 204pk en 500Nm sterk en ook terug te vinden in de Mercedes S-Klasse en ML-Klasse, naast meer voor de hand liggende modellen als de C-Klasse.
De basisprijs voor de SLK bedraagt € 40.898 en € 45.738 voor de diesel. En zoals bij Mercedes gebruikelijk is kan je het model helemaal aan je smaak aanpassen, zolang je budget dat toelaat. Het testvoertuig tikt af op € 55.087 met een AMG-pakket, parkeerassistent, halsverwarming en een navigatiesysteem als hoofdschuldigen.