De familiestamboom van de SLK gaat terug tot het jaar 96 van vorige eeuw. De eerste generatie ging mee tot 2004. Sinds dit jaar telt Mercedes generatie drie, maar je zou net zo goed kunnen zeggen dat het een doorgedreven facelift is van de tweede editie. Mercedes biedt drie benzinemotoren aan, en voegt naar nu de 250 CDI aan toe. Het is de 2,1l grote diesel die we ook terugvinden in de S- en ML-Klasse naast meer voor de hand liggende modellen als de C-Klasse. De basisprijs voor de versie is met € 45.738 net geen € 5.000 hoger dan de instapvariant op benzine. Maar de diesel verbruikt slechts 4,9l/100km en stoot amper 132gr CO2 uit.
De afmetingen zijn zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde nauwelijks gewijzigd. De stijl is wel telkens aangepast met in beide gevallen wat meer details die verwijzen naar de SLS AMG, het topmodel uit het Mercedes-aanbod. Het klapdak kan nu wel uitgerust worden met een glazen paneel waarvan je de doorzichtigheid zelf kan bepalen. Optie natuurlijk. Aan de binnenzijde moet je nog steeds geen mensen van 2 meter parkeren. Al de rest kan er probleemloos in, en mag zich verheugen op een uitstekend afgewerkt resultaat, met tal van fijne details. Laat jezelf gaan in de optielijst en het wordt natuurlijk nog fraaier allemaal. Alleen van de geïntegreerde Becker-GPS zijn we niet wild. In de koffer is plaats voor 335l bagage met het dak dicht, en 235l als het klapdak er bij moet.
Een sportwagen niet voorzien van uitschakelbare elektronische hulpjes ligt ons nog steeds zwaar op de maag. Maar voor het overige is het spijkers zoeken op laag water. Het stuurtje is hoog opgeleid, de demping is uit de kunst en ondanks de korte wielbasis is de SLK bij hoge snelheden verrassend stabiel. Natuurlijk laat de diesel zich horen als hij het koud heeft, maar we gaan ervan uit dat het went. De prestaties zijn in elk geval acceptabel - de sprint naar 100km/u duurt niet meer dan 6,5 tellen en meer dan de 204pk die de krachtbron opwekt, is het de trekkracht van 500Nm die borg staat voor flitsende hernemingen.