In 2009 zag de pre-facelift Avensis al 5 sterretjes nadat het Euro NCAP team de Japanner tegen muren, palen en andere weinig flexibele infrastructuur keilde. Wat dat betreft kan de (ver)nieuweling ongetwijfeld ook op beide oren slapen. ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodremhulp, tractiecontrole en stabiliteitscontrole zijn allemaal standaard ingebouwd op alle versies. Dat geldt eveneens voor het arsenaal airbags, die in de Avensis zowel frontaal, opzij vooraan en voor de knieën van de bestuurder hun ding doen als het moet. Ook gordijnairbags voor- & achteraan worden standaard voorzien. Tot zover scoort de Japanner prima.
De enige smet op het blazoen is het feit dat de geavanceerdere engelbewaarders exclusief voorbehouden zijn voor de Comfort en Premiumversies van de 2.2 D-4D krachtbron. De duurste der Avensissen krijgt zowaar een milimetergolfradar om de weg te scannen: Het tuig waarschuwt de bestuurder bij een nakende botsing en remt automatisch als de chauffeur dat om één of andere reden niet doet. Drukt hij of zij wel het pedaal in, dan biedt het systeem remassistentie en activeert het alvast de gordelspanners. Ook de adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie zijn op deze uitvoering standaard. Maar geen van bovenvermelde snufjes staan op de optielijst, en dat is een gemiste kans.