Dubbele driehoeken achteraan en McPherson's vooraan zorgen ervoor dat de Avensis in zowat elk denkbare situatie een evenwichtige balans weet te vinden tussen comfort en stabiliteit. De Japanners sleutelden verder wat aan de ophangingspunten van het voorste hulponderstel, monteerden anders afgestelde schokdempers en gaven de diameter van de achterste antirolstang een millimetertje extra. Het resultaat is een compromis waarop de Koning der Belgen hemzelve trots zou kunnen zijn. De Toyo houdt alle inzittenden ten vriend, maar extremen zijn niet aan hem besteed. Verwacht dus geen uitzonderlijke bochtenmachine, en al evenmin een wiegende veerboot. Hetzelfde praatje gaat op voor de elektronische waakhonden, belast met het op koers houden van het onderstel als de bestuurder het te gortig maakt. De verschillende controlemechanismen laten initieel nogal lang begaan, en als ze eenmaal vinden dat het tijd is om in te grijpen, gebeurt dat heel progressief en voorspelbaar. Het leert ons dat het onderstel erg goed is uitgebalanceerd en je al heel onfortuinlijk moet zijn, of van kwade wil natuurlijk, om de Avensis in een situatie te laten verzeilen waaruit geen redding meer mogelijk is.
In de instapversie heeft Toyota, net zoals in onze testwagen een atmosferische 1.6 benzinemotor gehangen en gepaard aan een manuele zesbak. De eenheid laat een CO2 uitstoot van 152gr/km opmeten. De viercilinder moet al gauw 6.400 omwentelingen per minuut maken vooraleer alle 132 paarden van een drafje in gallop willen overgaan, het koppel van 160Nm piekt eveneens vrij laat bij zo'n 4.400t/min. In mensentaal wil dat zeggen dat je de naald van de toerenteller altijd een flink eind boven de helft van de schaal moet parkeren, wil je dat de 1.365kg zware Avensis via de voorwielen gezwind reageert op je intenties, bij inhaalmanoeuvers op de snelweg bijvoorbeeld. Of wanneer je de honderdspurt wil afleggen in de opgegeven 10,4 seconden. Je kan daar op twee manieren mee omgaan. Ofwel schik je je in de aangeboren inborst van de Toyota, die dergelijk gedrag bijna expliciet lijkt af te keuren. Of je doet zoals wij deden, en trapt de Avensis regelmatig op zijn staart. Wat perfect kan, maar wat ook aanstekelijk werkt op de neerwaartse beweging van de vlotter in de benzinetank, en dat kunnen we al minder appreciëren. Als gecombineerd verbruiksgemiddelde noteerden de Japanners een nette 6,5l/100km, wij klokten af met een dikke twee liter meer. De waarheid ligt, zoals dat meestal het geval is, wellicht ergens in het midden.