Toyota Avensis Sedan 1.6 Valvematic Interieur

Toyota Avensis Sedan 1.6 Valvematic
Bekijk 20 foto's
Door: BV 18-01-2012

Elke middenklasser hoort in de eerste plaats personen comfortabel en veilig van A naar B te brengen, en die mensen zitten niet op, maar ín de wagen. Een mooie lijn is leuk, maar onderweg heb je er eigenlijk niets aan. Wanneer we de deur openzwaaien kan er alvast een goedkeurend knikje af. Want we stellen vast dat Toyota het interieur grondig onder handen heeft genomen. Niet dat de zaken radicaal zijn omgegooid, dat niet. Alle materialen waarmee je vaak in aanraking komt, komen tegenwoordig van een betere afkomst, de aankleding is in het algemeen wat frisser en de stoelen bieden meer comfort. Daar weet je natuurlijk vooral meer mee als je al met de vorige editie hebt gereden ... Eigenlijk vertellen we dit dan ook alleen maar omdat de Avensis binnenin nergens echt steken laat vallen, zonder daarom op een bepaald onderdeel zodanig uit te blinken dat het vermeldenswaardig is.

Als bestuurder zitten alle bedieningen waar je ze verwacht en de Japanners hebben gretig gebruik gemaakt van het nieuwe Touch&Go infotainment systeem, met aanraakscherm, om zo veel mogelijk knopjes te elimineren. Less is more weet je wel. De boordplank is daardoor netjes opgeruimd en overzichtelijk, wat net zo aangenaam is bij nachtelijke ritten. De binnenkant is niet spannend of oogverblindend knap, maar ook niet druk en we vonden niets dat ons op de zenuwen werkte. Gewoon goed, zoals het hoort te zijn.

Het stuur ligt aangenaam in de hand en is, net zoals de stoel, voldoende instelbaar. We verwachten weliswaar niets minder in dit segment. Alle passagiers hebben voldoende ruimte in alle richtingen, ook hierop quoteren we de Japanner als geslaagd. Enkel de belangrijkste mensjes op aarde kregen accute buikpijn bij het denken aan de berg boterhammen met choco die ze nog zouden moeten eten, als ze ooit over de hoge gordellijn naar buiten zouden willen kunnen kijken. Dat daar nog geen camera's voor zijn uitgevonden ... Ten opzichte van de Active uitvoering heb je in de Comfort versie onder meer recht op automatische koplampen, een regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels, automatische klimaatregeling met twee zones, een snelheidsregelaar en dus dat fameuze Touch&Go systeem. Het ding is niet zo frivool ingewerkt als in bijvoorbeeld de Yaris, het gebruiksgemak overleeft gelukkig wel de transfer. Op het snel reagerend aanraakscherm blader je op een logische manier door de menu's en bel je via Bluetooth in een wip handenvrij, navigeer je goed geïnformeerd naar je volgende bestemming en vermijdt je daar dat al te lichtzinnig neergepote paaltjes hun aanwezigheid markeren in je achterbumper. De Avensis heeft een beste vriend, en hij heet Touch&Go.

Geef commentaar
comments by Disqus