Onze Forester krijgt naast de symmetrische vierwielaandrijving die Subaru heeft gebracht tot waar het nu staat, ook diens unieke diesel boxermotor gemonteerd. Die diesel werd drie jaar geleden geïntroduceerd in de Legacy en Outback, en mag nu ook in de Impreza en de Forester de Europese verkoop dicteren. Subaru ontwikkelde de compacte krachtbron in eigen huis: dat leek de enige juiste manier om niet te raken aan de opstelling van de vierwielaandrijving. De Japanners leverden daarbij geen half werk. Dankzij directe inspuiting via common rail, vier kleppen per cilinder en een potente turbo levert het blok 147pk en 350Nm koppel. Voorwaar mooie cijfers, doch interessanter is het feit dat die waarden vroeger bereikt worden dan bij de klassieke lijnmotoren van de concurrentie, met name piekt het vermogen bij 3.600t/min en sleuren de vier wielen het hardst aan het asfalt tussen 1.800 en 2.400t/min. En dat voel je. Dankzij de unieke opstelling van de twee paar cilinders die lijnrecht tegenover elkaar moeten zwoegen, is een balansas overbodig. Er zijn dan ook zo goed als geen trillingen te bespeuren, wat nochtans zo typerend is voor een diesel. De boxer klinkt weliswaar niet zoals een benzine, aangenaam en uitnodigend is de aparte ronk alleszins wel.
158gr CO2/km is de uitstoot bij modeljaar 2012 volgens de statistici van Subaru, en daar zullen ze in de praktijk wel vrij dicht bij aanleunen denken we zo. Het opgegeven gemengd verbruik, met name 6,0l/100km, valt vrij dicht te benaderen en dat is uitzonderlijk. We klokten op onze testritten een globaal gemiddelde van 6,9l/100km en reken er maar op dat we tijdens die reizen de kwaliteiten van het onderstel en de - overigens adequate - geluidsisolatie op de snelweg plichtsgetrouw op de proef hebben gesteld. Helemaal geen onaardige cijfers dus, zeker als je niet uit het oog verliest dat de 1.550kg zware crossover permanent op de vier wielen wordt aangedreven.
Het zwaartepunt ligt bij de Forester dankzij de boxer lekker laag, wat uiteraard het hele uitgangspunt is van de constructie. Hoge koets of niet, de Forester blijft hierdoor trouw aan de hoge rijprestatievereisten van het merk en stuurt dan ook een pak preciezer en levendiger dan wat we van een middenklasser-crossover gewoon zijn. De wielen worden allemaal én permanent van de nodige pk's voorzien, wat niet alleen bijzonder amusant is in de betere bocht, maar ook ontegensprekelijk nuttig is op onverhard en glad wegdek. McPherson's vooraan en dubbele driehoeken achteraan houden de koets stabiel en werken feilloos samen met de herwerkte vering en demping, die eveneens afgesteld zijn met comfort én rijplezier indachtig.