Toen Subaru in 1997 wel wat zag in een hoger opgekrikte variant van de Impreza, was het niet meer of minder dan een pionier. De bedoeling was duidelijk: door een hogere bodemvrijheid en de sowieso aanwezige vierwielaandrijving moest de Forester zijn bestuurder toelaten occasioneel uitjes te plannen naast het asfalt. Vijf jaar later gaat de tweede generatie in première, in 2008 rijden we tot onze eigen goedkeuring alweer met generatie drie. De concurrentie staat al die tijd niet stil natuurlijk, dus vond Subaru het begin 2011 en veertien jaar nadat de eerste Forester het daglicht zag, hoog tijd om één en ander wat bij te vijlen. Geheel volgens de gebruiken van het merk, gebeurde dat ook dit keer met een erg fijne korrel.
De Forester die bij ons aan zijn onzekere lot werd overgelaten, komt met een boxer dieselstoker onder de met een weinig subtiele luchthapper uitgeruste motorkap. De volledig symmetrische, permanente vierwielaandrijving krijgt zijn vermogen van een wel heel unieke zelfontbrander. Want enkel Subaru heeft een dergelijke eenheid in de aanbieding. Twee cilinders die de hele tijd opboksen tegen de tweeling aan de andere kant van het podium, waarna al die animo permanent uitzaait naar de vier uithoeken van de keet: het is een feestje waarop we niet elke dag zijn uitgenodigd. Hoe anders het allemaal is? Dat ontdek je op de volgende pagina's.
De Comfort is de instapper in de reeks en staat voor € 28.890 in de prijslijst. Niet bepaald goedkoop, maar de boswachter is daarvoor al behoorlijk compleet uitgerust. Afgevinkt zijn dan reeds alle veiligheidsvoorzieningen, een lederen stuurwiel en ditto versnellingspook, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, klimaatregeling, snelheidsregelaar, mistlampen, muziekinstallatie met Bluetooth, verwarmbare zetels vooraan ... en de symmetrische vierwielaandrijving natuurlijk, hét handelsmerk van deze Japanse autoschepper. Die informatie indachtig, blijkt de gevraagde som netjes in lijn te zijn met wat de concurrentie voor vergelijkbare waar vraagt. Verderop in de reeks biedt de Luxury voor € 31.490 voornamelijk xenon verlichting, elektronische klimaatregeling met twee zones, een handenvrije kit voor de Bluetooth, een achteruitrijsysteem toe. Voor nog eens € 1.000 meer krijg je er op die versie een elektrisch schuif- en kanteldak bij. Het is deze versie die wij reden, met toevoeging van een navigatiesysteem voor € 1.575 en metaalkleur aan € 460. Navigatie zit standaard in de Executive topversie aan € 35.990, inclusief sleutelloos startsysteem en een lederen interieur. De meeste opties zijn gelukkig ook afzonderlijk beschikbaar vanaf een lager niveau.