Sinds december 2006 is de ganse autosector jaloers op Nissan. En dat was toch al even geleden. De reden: de Qashqai. Een compacte SUV met een quasi onuitspreekbare naam die haast in z'n eentje het segment op de kaart zette, en waarvan het verkoopscijfer zelfs de stoutste verwachtingen overtrof. Inmiddels hebben we van het model een facelift achter de kiezen en hebben we een iets minder evenwichtige zevenzitter zien opduiken. Kwestie van zo lang mogelijk weerwerk te bieden aan het armada van concurrenten dat erop gebrand is wat cliënteel terug te veroveren.
Het nieuwe wapen van de Qashqai is niet zichtbaar. Het zit onder de kap en komt in de vorm van een nieuwe 1.6l dCi dieselmotor. Die komt tussen de 110pk sterke 1.5 en 150pk sterke 2-liter. Omdat hij niet alleen 130pk maar ook 320Nm achter de hand houdt (net zo veel als de tweeliter) maakt hij de grotere motor eigenlijk zelfs overbodig. Hernemen gaat vlotjes in dagelijks verkeer en een sprint naar 100km/u neemt 10,3 seconden in beslag (10,9 voor de vierwielaangedreven versie). De 1.6 dci is enkel verkrijgbaar met een manuele zesbak en die voert z'n taak uitstekend uit. Officieel verbruikt de Qashqai 1.6dCi 4,5l/100km. Auto55.be realiseerde bij z'n testritten een verbruik van een ronde 6 liter, op een uitdagend testparcours.
Het model is met bovenstaande motor verkrijgbaar vanaf € 25.390. Het tweewielaangedreven testmodel kost in Executive-uitvoering € 31.040. Voor een (niet permanent) vierwielaangedreven variant vraagt Nissan € 2.000 extra.