De Koleos mag dan al tot de top van het Renault gamma behoren, wat veiligheidssnufjes betreft brengt de SUV weinig vernieuwend op het bord. Om 5 sterren te scoren op de Euro NCAP botsproeven moest de Fransman naast een stijf chassis en adequate kreukelzones natuurlijk wel de ondertussen klassieke voorzieningen in het onderstel met zich meebrengen. We hebben het dan over schijfremmen rondom met een antiblokkeersysteem en elektronische remkrachtverdeling, een remhulpsysteem en een elektronische stabiliteitsregeling met onderstuurcontrole. Die laatste is vooral nuttig op de 4x2, want het 4x4 systeem staat, op de daarmee uitgeruste versies welteverstaan, al in voor het meeste opkuiswerk als de zaken uit de hand beginnen lopen.
In het interieur zijn zes plofkussens verborgen. De veiligheidsgordels hebben krachtbegrenzers vooraan en op de buitenste plaatsen achteraan, en gordelspanners vooraan. De buitenste zitplaatsen achteraan zijn uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten voor het verankeren van kinderzitjes. Buiten optionele meesturende bi-xenon koplampen (€ 750) is verder alle bovenvernoemde uitrusting standaard vanaf de instapversie, zoals het hoort.