Terwijl de vorige Koleos nog leverbaar was met een 2,5 liter grote benzine of een 175pk sterke zelfontbrander, is het enkel de 2.0 dCi met 150pk die nog in de cataloog mag verschijnen. Deze eenheid werd wat herwerkt en voorzien van een energie-terugwinningssysteem, zodat de uitstoot zakte tot 148gr CO2/km en het normverbruik daalde tot 5,7 liter per 100km. Dat zijn redelijke cijfers, te weten dat het blok nog niet is uitgerust met start/stop technologie en de Koleos rijklaar toch een forse 1.650kg op de weegbrug brengt. Juich echter niet te snel, want als het op dieseldorst aankomt, liggen theorie en praktijk ook bij deze Fransoos mijlenver uit elkaar. Wij noteerden een gemiddeld verbruik van een dikke 8 liter, waarbij ons testparcours voor de helft uit autosnelweg en de helft uit landelijke wegen bestond. Niet bijster indrukwekkend als je het ons vraagt. Het erg soepele en gewillige karakter van de voelbaar doorontwikkelde vierpitter maakt gelukkig veel goed in de dagelijkse omgang. In combinatie met de soepele zesbak krijgen de 320Nm vanaf 2.000t/min alle vrijheid om hun kunnen te laten zien.
Voor precies € 2.000 zou ook de achtertrein mogen meedoen in het naar het asfalt loodsen van de paardenkrachten, maar het van Nissan geleende, niet-permanente 4x4-systeem hebben we jammer genoeg niet kunnen evalueren. Niet dat een ter tijd en stond aangedreven achtertrein van de Koleos een terreinbeest maakt, want van een lage verhouding of een sperdifferentieel zijn geen spoor te bekennen. Maar met een bodemvrijheid van 188 millimeter en op- en afrijhoek van respectievelijk 27 en 31 graden, hadden we ons toch wel even kunnen laten gaan op het onverhard. Zelfs op de weg doet de Renault weinig moeite om zijn van de X-Trail geleende onderstel, voorzien van pseudo-McPherson's vooraan en een onafhankelijke meerarmige as achteraan, te doen vergeten. Door het hoge zwaartepunt en de vele mee te sleuren kilo's reageert de "kolos" eerder log op stuurinputs en wordt snel de bocht insturen vermanend afgestraft met een flinke portie onderstuur. Allemaal anticipeerbaar, en als het zover is ook controleerbaar, maar daar waar andere softroaders in het D-segment meer en meer beginnen te rijden als een gewone personenwagen, blijft zelfs de voorwielaangedreven Koleos die typische offroader-trekjes vertonen in zijn rijgedrag. 45% van het cliënteel kan het blijkbaar niet echt deren, want deze past voor het extra aangedreven stel wielen achteraan.