Het strekt onze zuiderburen tot eer dat ze de laatste jaren meer en meer werk maken van een gezellige, met degelijke materialen aangeklede stuurcabine. En dat is in de Koleos niet anders. De stoffering glijdt aangenaam onder de vingertoppen door en werd met zin voor smaak geselecteerd. Zo koos men voor de middenconsole in de Privilège livrei voor een achtergrond in imitatiekoolstofvezel, afgewisseld met in pianolak gezette zijwanden. Zonder meer geslaagd, net als de ventilatiemonden overtrokken met (imitatie) geborsteld roestvrij staal en de met zorg getooide lederen fauteuils. En niet te vergeten het panoramisch zonnedak, dat niet alleen groot is - of hoe kunnen we een glasoppervlak van 0,75m2 anders omschrijven? - maar ook dicht tegen de voorkant van het dak aangrijpt, zodat ook de vooraan ingezetenen van het invallende licht kunnen genieten.
Vanaf de Dynamique uitvoering zijn onder meer een handenvrije startkaart, automatische koplampen en -ruitenwissers standaard. Ook de beschikbare opbergruimte in het interieur verhoogt gevoelig vanaf deze versie, naar 70 liter om precies te zijn: naast het gekoelde handschoenkastje zorgen een schuif onder de passagierszetel, een uitneembare holte in de middenconsole en buitenste armsteunen met afsluitbare vakjes ervoor dat kleine en grote prulletjes netjes kunnen weggestopt worden. Opklaptafeltjes achter de voorste stoelen worden eveneens vanaf dit uitrustingsniveau gemonteerd om het Renault-gevoel compleet te maken. Het zijn dergelijke ergonomische vondsten, samen met een geluidsisolatie die zonder meer goed te noemen valt, die van de Koleos best wel een aangename reiswagen maken.
De Fransoos biedt net als de compacte monovolumers uit de stal, royaal plaats aan vijf en doet dat met gepast respect voor lijf en leden. De zetels zitten erg comfortabel, al mocht de zijdelingse steun wat beter zijn uitgewerkt gezien de laterale bewegingen van de koets als gevolg van grote lastenwissels. Eens plaats genomen is de uitkijk over het verkeer in alle richtingen exemplarisch te noemen. De bestuurder kan zichzelf zonder problemen een goede rijhouding aanmeten en vindt voor zijn of haar neus een opgeruimde boordplank en een sportief stuurwiel, dat enkel de instellingen van de snelheidsregelaar huisvest. Achter het stuur zit een soort multifunctionele hendel verborgen die de telefoon- en geluidsinstallatie kan bedienen. Het geïntegreerde Carminat navigatiesysteem werd met TomTom ontwikkeld en wordt bediend door middel van een soort joystick op de middentunnel. Denk aan de iDrive van BMW, maar met meer knopjes. De (enkel in Privilège voorziene) geluidsinstallatie van Bose kan heel luid zonder de klank te vervormen, maar wat de klankkwaliteit zelf betreft, bleven we een beetje op onze honger zitten. Renault maakt immers nogal veel woorden vuil aan de studies die het samen met de audioboer uitvoerde, om de geluidsbeleving aan boord zo optimaal mogelijk te maken. Via de USB poort kan de unit praten met je iPod of één van diens generatiegenoten, maar de geïntegreerde bediening ervan is zo omslachtig en traag, dat we ons meestal beperkten tot het streamen via Bluetooth.