De woorden Renault en vierwielaandrijving samen in één zin aantreffen, het is een beetje als een witte kerst in de Provence: Mogelijk, maar eerder onwaarschijnlijk. De Franse autobouwer heeft zich in zijn rijke geschiedenis immers nooit hoog ingelaten met de verkoop van moddervreters voor de particulier. Als aandrijving op de vier wielen al in het gamma verkrijgbaar was, bleef dit beperkt tot speciale uitvoeringen van een reeds bestaand model. We denken dan bijvoorbeeld aan de R4 Sinpar, de Kangoo 4x4 of recent nog de Scénic RX4. Maar dan houdt het zo ongeveer op. Toen duidelijk werd dat de SUV-hype zo'n jaar of 5 geleden niet van plan was snel te passeren, konden de Fransen het fenomeen niet langer negeren. Toch niet toen bleek dat alliantiepartner Nissan z'n Europese relance grotendeels kon bouwen op zondagskind Qashqai, en al zeker niet toen Koreanen Kia en Hyundai mee van de blijkbaar voldoende grote koek kwamen snoepen. Het was dan ook pas in 2008, lees rijkelijk laat, dat Renault eindelijk een cross-over met een eigen hoofdstuk in de catalogus het podium opduwde. De eerste Koleos was geboren. Met de 4x4 technologie van Nissan tussen de wielen en een capabele dCi van het huis onder de kap zat het bouwtechnisch allemaal wel snor, maar met de overdreven braaf gelijnde koets kon de Koleos niet vol de strijd aangaan met de stoerdere jongens uit het Aziatische kamp. Op de catwalk der cross-overs maken de kleren immers meer dan waar ook de man. In 2011 was het volgens Renault dan ook al tijd voor een nieuw pak.
Een SUV in het D-segment hoeft allang geen vierwielaandrijver meer te zijn om vlot te verkopen, integendeel zelfs. Die waarheid indachtig legden we een Koleos 4x2 over onze knie, zij het niet van harte. Het moest maar eens gaan sneeuwen, hoe gênant zou dat niet zijn geweest ... Alle gekheid op een stokje, in zijn meest luxueuze Privilège uitvoering haalt de verdeler met de glimlach € 32.525 van je bankrekening, maar buiten metaalkleur of xenonlichten die respectievelijk € 475 en € 750 geprijsd staan, kunnen we je verder opzoekwerk in de korte optielijst alvast besparen. Een panoramisch glazen dak, een lederen interieur met verwarmbare voorzetels, een Bose geluidsinstallatie met zeven luidsprekers, Bluetooth en de geïntegreerde Carminat navigatie: het zit er voor die prijs allemaal al standaard op. Wat ook wel mag, merken we tussen de lijnen even op, want concurrenten zoals de Hyundai ix35 of die onvermijdelijke Nissan Qashqai kosten een ietsepietsie minder indien ze met gelijke wapens mogen strijden.