Tijdens het lanceringjaar 2008 bracht Renault in België een behoorlijke duizend stuks aan de man, waarna de verkoop stagneerde rond dit cijfer. Met het nieuwe model weten de Fransen de verkoopsgrafieken terug naar boven te laten wijzen, wat enerzijds te verklaren valt door de (op papier) flink zuinigere zelfontbrander, maar wat evenzeer te danken valt aan het dynamischer en eleganter ontwerp. Dat zijn althans de woorden van Renault zelf ... Dat de neus bijgewerkt werd, valt weliswaar meteen op, maar in profiel en langs achteren bekeken heeft het geen zin om de verschillen te zoeken, want die zijn er niet. Het front werd wat boller, kreeg een prominentere verchroomde grille tussen de fijner getekende lichtblokken en ziet er daardoor wat meer bijdetijds uit; de nieuwe buitenspiegels kregen richtingaanwijzers in de kap en meer van dat leuks. Knapper is de lobbes er wel door geworden, doch enige assertiviteit, laat staan agressiviteit straalt nog steeds niet van het smoelwerk af. Onmiddellijk herkenbaar als een Renault, biedt de hoge Koleos met zijn niemand-voor-de-borst-stotende, gemoedelijke uiterlijk op zijn minst een alternatief voor de horde SUV's die liever een coupé hadden willen zijn. Er valt iets voor te zeggen.
De Renault blijft 4,52 lang, 1,69m hoog en 1,85m breed zoals editie 2008, en is daarmee nipt groter dan de meeste concurrenten in het segment. Op papier mag het verschil met de oppositie dan wel klein lijken, in de praktijk doet de Koleos weldegelijk zijn voordeel met zijn afgeronde kubistische vormgeving. De koffer slikt 450 liter en het laadvolume kan oplopen tot 1.380 liter indien de in twee delen neerklapbare achterbank naar beneden wordt gelaten. De achterklep gaat eveneens in twee stukken open, zoals de helften van een schelp als het ware. Eerst doe je het bovenste stuk naar boven, daarna klapt het onderste deel naar beneden. Het lijkt wat omslachtig voor dagelijks gebruik, maar het systeem werkt prima en kan zijn voordelen vooral uitspelen bij eigenaars van honden en mountainbikes bijvoorbeeld. Of indien je al eens grote en/of besmeurde zaken wil laden zonder de achterbumper te besmeuren of te bekrassen. Het ding kan ook 200kg dragen, dus bij gelegenheid laat het je toe lange, zware objecten te heulen in ware pick-up stijl. Met de voorste passagiersstoel platgelegd, ontstaat zelfs een laadlengte van 2,6 meter. Dat is mooi meegenomen.