Renault kon niet terugvallen op een rijke 4x4 traditie als het halfweg het vorige decennium zijn ingenieurs vroeg een SUV te ontwikkelen. Dus deed het wat alle Franse constructeurs hebben gedaan: ze laten de wagen door iemand anders uitdokteren en gaan daarna flink in de weer met kleefband en badges uit het eigen rek. Al is dat in het geval van de Koleos wat oneerbiedig uitgedrukt: De vergelijking met de Citroën C-Crosser, die eeneiige tweelingbroer van donorwagen Mitsubishi Outlander, is immers niet op zijn plaats. Renault kon enerzijds gaan shoppen bij alliantiepartner Nissan voor het niet-permanent aangedreven 4x4 onderstel, en sloeg de handen in elkaar met Samsung, waarin Renault een participatie heeft, voor de bouw van de wagen in de Renault Samsung Motors fabriek in Zuid-Korea. De Fransen hadden logischerwijze iets meer in de pap te brokken dan enkel het waken over de grootte van de logo's, of het aanleveren van de motoren. Editie 2011 van de pas in 2008 voorgestelde softroader is met zijn ronde, van stoerheid gespeende trekken immers meteen herkenbaar als een wagen uit het Renault-kamp. Ook binnenin ademt alles Renault uit en dat is in dit geval een goede zaak. Van de indrukwekkende hoeveelheid opbergvakjes en het algemene ruimtegevoel, over de klaptafeltjes en het zitcomfort, tot de bediening van het ingewerkte navigatiescherm ... het komt allemaal erg bekend voor. Dus toch een beetje een echte Renault, die Koleos.
Renault slijt jaarlijks een dikke 1.000 Koleossen aan het Belgisch koperspubliek, wat een derde minder is dan Nissan's neefje, de Qashqai, maar wel drie keer zo veel als diens grote broer X-trail. Die laatste mag bij zijn verschijning weliswaar als een pure softroader zijn afgeschilderd: doorheen de jaren werd het aanbod "echte" terreinmonsters zodanig uitgedund terwijl de basis rijkelijk werd gevoed met als SUV vermomde breaks, waardoor die X-Trail ondertussen flink is gestegen in de voedselpiramide der terreinwaardige automobielen. Om maar te illustreren dat het hoge zwaartepunt en gewicht de Koleos in de genen zit, wat vooral tot uiting komt wanneer het er wat bochtiger aan toe gaat. De enige aangeboden krachtbron, de 2.0 dCi met 150pk, houdt de 1.650kg anderzijds probleemloos in beweging en valt op door zijn soepelheid en discretie. Alleen lust die zelfontbrander door dat gewicht wel wat, want een gemeten verbruik van 8,5 liter per 100km is flink meer dan het opgegeven normverbruik van 5,7l/100km. De CO2 uitstoot die daarbij hoort bedraagt 148gr/km.
In zijn meest luxueuze Privilège uitvoering haalt de verdeler € 32.525 van je bankrekening, maar buiten metaalkleur of xenonlichten die respectievelijk € 475 en € 750 geprijsd staan, kunnen we je verder opzoekwerk in de korte optielijst alvast besparen. Een panoramisch glazen dak, een lederen interieur met verwarmbare voorzetels, een Bose geluidsinstallatie met zeven luidsprekers, Bluetooth en de geïntegreerde Carminat navigatie: het zit er voor die prijs allemaal al op. Voor € 2.000 wordt de kracht indien gewenst ook naar de achterwielen afgeleid, en voor nog eens € 1.000 meer, werkt de transmissie met zes verzetten helemaal automatisch. De instapper kost in de Expression uitvoering € 26.350 en wordt enkel als pure voorwieltrekker afgemonteerd.