Veertien jaar. Zo lang hield de eerste generatie van de Twingo het uit. Het kleine karretje had dan ook een zelden geziene gunstige verhouding tussen binnen- en buitenafmetingen en een guitig uiterlijk dat werd gedomineerd door twee ronde kijkers. De nieuwe generatie gooide het in 2007 over een andere boeg, maar krijgt nu weer een stevige karakterinjectie.
Met compleet nieuwe snoet, bollere kofferklep, gewijzigde bumpers en lichten en een uitgebreide collectie van kleurtjes en velgen hebben we de voornaamste aanpassingen overigens al gehad, want interieur en techniek zijn slechts miniem aangepakt. Anno 2011 kan je niet zonder personaliseringsmogelijkheden en kijk - je kan kiezen uit 10 koetswerkkleuren, 18 stickers en stripings en 23 velgen of wieldoppen.
Aan de binnenzijde vind je nog steeds de ruimste achterbank uit het segment. Het is combineerbaar met 165l bagage. Met de achterbank in de meest vooruitgeschoven positie wordt dat 285l en je kan ze ook nog plat leggen om tot 951l te stouwen. En het is niet alleen achteraan dat je verrassend veel ruimte hebt - ook voorin heb je leefruimte. De goed-nieuws-show kan nog even doorgaan, want op een wat te horizontaal stuurwiel na is de ergonomie juist en de materiaalkeuze weerstaat een confrontatie met de directe concurrenten.
Van een duur start/stop-systeem nog altijd geen spoor onder de motorkap van de Twingo. Maar de verschillende motorversies werden de jongste tijd wél gemiddeld 1,3l/100km zuiniger. Een opmerkelijk resultaat, waar je wat mee zou zijn, mocht de ecopremie niet net op de schopstoel zijn gezet. We reden met de 85pk sterke diesel en de 100pk krachtige 1.2 turbo benzine. Op papier is de tweede de meest vlotte (en de verstandigste keuze voor wie relatief weinig kilometers aflegt). In de praktijk presteren beide versies nagenoeg identiek. De testdiesel is met een prijs van € 16.200 wel € 2.000 duurder dan de benzine met Gordini-striping. Dat laatste is overigens alleen een stijlpakket. Wie wat uitrusting en vermogen kan missen, schrijft de vernieuwde Twingo overigens al op naam vanaf € 9.700.