In tegenstelling tot de ronde, vrouwelijk vormgegeven auto die de Yaris tot vorig jaar nog was, gaf de tekenafdeling de nieuwe rakker een veel strakker, mannelijker gelijnd koetswerk mee. Van opzij bekeken dragen de met scherpe pen getrokken heupen, de dikke C-stijl, de steil klimmende gordellijn en de prominente wielkasten bij tot de beoogde assertieve houding; langs voor bekeken zijn het de grote luchthapper onderaan en de gretige lichtblokken die het hem moeten doen. De lage gordellijn toont dan weer veel glas en de naar voren geschoven A-stijl kort de motorkap wat in, wat er voor zorgt dat de hele auto wat meer op de voortrein lijkt te leunen. Het zijn deze stijlaanpassingen die ertoe leiden dat je, ondanks dat hij 2cm lager op de baan ligt en de overhangen erg kort werden gehouden, eraan zou durven twijfelen of het nu een hatchback dan wel een compacte monovolume is die uitnodigend voor je staat te glimmen. Het zal niet de laatste keer zijn dat we ons afvragen of Toyota eerder een sportieve kleine, dan wel een familievriendelijke stedeling heeft proberen neer te zetten.
De bouwkwaliteit is prima en het sleutelloos toegangssysteem kwijt zich feilloos van zijn taak. Dit laatste maakt deel uit van het Senso pakket, dat samen met een panoramisch glazen dak wordt aangeboden voor € 840. Het ding kan niet open en valt enkel manueel af te schermen met rolgordijntjes langs de binnenkant. Fijn is wel dat de bestuurder en zijn passagier volop kunnen meegenieten van dat extra breed glaswerk, want de voorruit staat een eind naar voren waardoor het dak dan ook mooi vroeg aangrijpt. Ofschoon de totale lengte met 10cm toenam, blijft de Toyo met zijn 3,89m onder het gemiddelde van het segment.