Eén op vijf Toyota's die vandaag aan de man worden gebracht in België, is een Yaris. De derde generatie van deze voor het merk erg belangrijke stadswagen werd in de zomer van 2011 op de Belgische markt geïntroduceerd, wordt 10cm groter en gaat voortaan wat scherper gelijnd door het leven. Ons testmodel met de 1.33 VVT-i onder de kleine motorkap, was voorzien van zowat alle toeters en bellen die de grootste autobouwer ter wereld in het magazijn had liggen, met uitzondering van een snelheidsregelaar of een start&stop systeem, want die zijn niet beschikbaar op onze markt. Zelfs zonder dat systeem blijft de C02 uitstoot wel beperkt, want die bedraagt 118gr/km.
De vijfdeurs topversie Style moet zonder opties € 19.510 kosten, doch werd voor de gelegenheid verder opgewaardeerd met metaalkleur (€ 400) en een panoramisch dak plus Senso pakket, die gebundeld € 840 geprijsd staan. Dat pakket laat je toe sleutelloos in te stappen en te starten, zet helemaal zelf de lichten en ruitenwissers aan dan wel uit en bevat een zelfdimmende binnenspiegel. De totaalprijs komt uit op € 20.750; het zal geen verrassing zijn als we melden dat dit ei zo na hetzelfde is als wat je voor een gelijkaardig uitgedoste Ford Fiesta of Renault Clio moet schuiven. De goedkoopste Yaris gaat voor € 13.990 de deur uit met een 69pk sterke 1.0 benzine als aggregaat. Dieselen kan natuurlijk ook, al is dat met de afschaffing van de ecopremie een pak minder interessant geworden.
De koets oogt weliswaar bij de tijd maar lijkt niet goed te weten of hij de spierballen moet laten rollen, dan wel de hele familie zou moeten uitnodigen voor een gezellig ritje naar zee. Het is die innerlijke tweestrijd die we ook terugvinden in het interieur, dat aan de ene kant een onberispelijk overzicht biedt vanuit de comfortabele stoelen en al bij al veel praktische ruimte biedt aan zijn inzittenden. Maar met zijn afgeplat sportstuur compleet met schakelflippers en daarachter een sportieve tellerpartij, suggereert de hatchback dat hij stiekem een wolf in schaapskleren is. En dat is hij niet, want hoewel het onderstel zijn hand niet omdraait voor een potje muggenziftend bochtengeprik, blijven de 99 paardjes liever braaf in het gareel, gemend door een erg conservatief met het vermogen omspringende CVT-bak. 5,1l/100km is het opgegeven gemiddeld verbruik, maar in de praktijk schurkten we toch eerder tegen de 6,9l/100km aan. Een optimist zou zeggen dat de Yaris, met zijn voortreffelijke bouwkwaliteit, prima ruimte-aanbod en leuke sportieve toetsen, het beste van twee werelden combineert. Wij vinden dat hij best wat duidelijker partij had mogen kiezen.