We schrijven begin jaren zestig. Japanse merken spoelen aan op het Europese vasteland, met wagens die verdacht veel weg hebben van al wat hip is, roesten nog voor de eerste poetsbeurt ... maar vooral spotgoedkoop zijn. Een nieuw succesverhaal kon beginnen. Nadat weinig later ook betrouwbaarheid een sterk Japans verkoopargument werd, zagen constructeurs zoals Toyota, Nissan en Mazda de kans schoon een stevige marktpositie uit te bouwen. Maar laten we wel wezen: met hun koppige onverschilligheid ten opzichte van koetstekeningen die "ons" koperspubliek in het hart weten te raken, hebben die Japanse merken nooit kunnen doorschieten naar een leiderspositie in de Europese verkoopstatistieken. Zelfs niet, of beter nog, voorál niet vandaag. Nadat de Koreanen op hun beurt in sneltreintempo een deel van de koek wisten op te eisen, dankzij schappelijke prijskaartjes en een royale garantiepolitiek, zijn deze Aziaten alvast niet van plan diezelfde fout te maken. Hyundai en Kia tekenen tegenwoordig auto's die openlijk autominnend Europa trachten te verleiden. Knikkende knieën krijgen we niet meteen bij de eerste aanblik van Hyundai's laatste creatie, de i40 Wagon, maar alweer een gigantische visuele stap vooruit is deze wagen voor de reizende ster, alleszins.
De i40 zal eerst enkel als break in de showroom staan te glimmen, een sedan volgt later. Die keuze past perfect in Hyundai's veroveringsstrategie, want Europeanen hebben nu eenmaal een lichte voorkeur voor de functionele varianten in het D-segment. We hebben de i40 al eerder een keertje aan de tand kunnen voelen maar deze keer gaan we op pad met de 115pk sterke 1.7 CRDi Bluedrive. Zoals de naam al doet vermoeden, is dat de groene knaap in de cataloog, die dankzij onder meer een intelligent start-stopsysteem, een aangepast motormanagementsysteem en banden met een lage rolweerstand tevreden zou moeten zijn met 4,3l/100km. De best uitgeruste Bluedrive werd Style gedoopt en staat € 28.249 geprijsd. Met toevoeging van het Premium pakket en metaalkleur kost onze testwagen € 32.749. De goedkopere Bluedrive Lounge gaat voor € 26.499 van de hand, de 135pk sterke 1.6 Gdi Lounge fungeert met zijn benzinemotor als instapper voor € 24.749.