Met de Europees gelijnde i40 Wagon hoopt Hyundai mee te kunnen strijden vooraan in het peloton van het felbevochten D-segment. Een wagen kopen is zelden een puur rationele beslissing: ook het hart mag zijn zegje doen vooraleer de bestelbon wordt ondertekend. Hyundai heeft dat goed begrepen en zet daarom volop in op een meer aantrekkelijke uitstraling van haar wagens, wat in het verleden wel even anders was. De Sonata, voorganger van deze i40, was niet bepaald een stel wielen waarmee je je toekomstige schoonfamilie van hun sokkel kon blazen. Niet dat de i40 dat wel kan, maar een goedkeurend knikje zal er voortaan zeker afkunnen. Met een moderne, uitgebalanceerde buitenkant en een comfortabele, degelijk aandoende cabine, mag de i40 zonder schaamte naast vergelijkbare wagens uit de subtop van het segment staan.
In tegenstelling tot de vorige keer, gingen we op pad met de 115pk sterke 1.7 CRDi Bluedrive, die dankzij een intelligent start-stopsysteem, een aangepast motormanagementsysteem en banden met lage rolweerstand tevreden is met 4,3l/100km. Wat bijgevolg neerkomt op een erg gunstige CO2 uitstoot van 113gr/km. Ons testverbruik flirtte weliswaar eerder met de zeven liter op honderd, best een grote afwijking als je het ons vraagt, en we durven wedden dat de 136pk sterke uitvoering met minder kan rondkomen in realistische rij-omstandigheden. Ook de laagste vermogensversie volstaat evenwel voor de net geen 1,5 ton wegende koets, want op een aangeboren drang tot sportief gerij hebben we de Koreaan niet kunnen betrappen. Met de kwaliteit steeg echter ook de prijs, want de best uitgeruste variant van deze Bluedrive uitvoering heet Style en staat € 28.249 te boek in de prijslijst. Met toevoeging van het aan te raden Premium pakket (lederen verwarmde zetels, navigatie, keyless go) en metaalkleur kost onze testwagen € 32.749. De goedkopere Bluedrive Lounge gaat voor € 26.499 van de hand, de 135pk sterke 1.6 Gdi Lounge fungeert met zijn benzinemotor als instapper voor € 24.749. De standaarduitrusting is voor die prijs wel dik in orde en ook de optionele pakketten zijn correct begroot, waardoor we durven te stellen dat Hyundai, met deze over de hele lijn bekeken aantrekkelijke en evenwichtig uitgewerkte i40, meer dan ooit tevoren het materiaal in huis heeft om weerwerk te bieden tegen de gevestigde waarden in de subtop van het segment.