De Astra GTC behaalde het maximum van vijf sterren op de Euro NCAP crashtest en enkel op gebied van voetgangersveiligheid komt hij slechts net aan 50%. Inzittenden hebben meer geluk; inzake volwassenen scoort de GTC een puik resultaat van 91%, kinderen moeten het doen met een mindere 79%. De driedeurs is standaard uitgerust met ABS, frontale en zijdelingse airbags voor bestuurder en passagier, gordijnairbags, ESP met remassistentie, actieve hoofdsteunen achteraan, een anti-startsysteem en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes achterin.
Om de lijn zo zuiver mogelijk te houden bracht men de dikke A-stijl erg ver naar voren, wat het zicht in de bochten op z'n zachtst gezegd belemmert. Ook als je een blik naar achter werpt zal je merken dat er ... weinig te zien is. Net zoals bij de Renault Mégane Coupé of de Citroën DS4 heeft Opel het esthetische aspect laten primeren op het functionele. Maar ach, we willen tegenwoordig allemaal een blits ogende wagen, dus wie gaat het hen dan ook kwalijk nemen. Het verlichtingssysteem is wel dik in orde. Zo kan je opteren voor het onlangs door EuroNCAP gelauwerde Adaptive Forward Lighting met Bi-Xenon (€ 1.150). Dat werkt een beetje zoals de meedraaiende koplampen van een oude Citroën DS, maar dan accurater en uiteraard ook helderder. Combineer dat met de Opel Eye Camera (€ 650) en je zou geen enkel verkeersbord, naderend voertuig of afwijking van de rijstrook over het hoofd mogen zien.