We moeten eerlijk zijn: we waren gewaarschuwd. Zoals eerder vermeld, werd ons door Opel al toevertrouwd dat de GTC niet uitblinkt in sportiviteit. Hij voelt inderdaad eerder zwaar en log aan (1.393 kg droog aan de haak) en je zou verwachten dat hij zich enkel leent voor een gezapige rijstijl. Maar dat is zonder het sportonderstel gerekend. De vooras is voorzien van performante veerpoten (Hiperstrut) en achteraan worden zijwaartse bewegingen onderdrukt door Wattstangen. Het FlexRide-onderstel is enkel optioneel verkrijgbaar (€ 950), hiermee kan je de het karakter van de wagen aan je rijstijl aanpassen. Er is keuze tussen ‘Tour' en ‘Sport', en met behulp van een elektronische dempingsregeling worden de schokdempers automatisch aangepast met één druk op die knop. Leuk is het wel, al vragen we ons af of er effectief veel gegadigden voor te vinden zijn.
Hoe vertaalt zich dat op ons bochtige traject? Simpel: de baanligging is zoals het hoort en zelfs in haarspeldbochten breekt het zweet ons niet uit. De motor daarentegen, is een ander paar mouwen. Ondanks de 180 paarden lijkt het alsof een deel ervan nooit de stal uitgeraken. De schakelwegen zijn bovendien erg lang en de 230Nm aan koppel zijn pas beschikbaar aan 5.500t/min, met als resultaat dat je bij een stevige rijstijl constant op en neer moet schakelen om de GTC levendig te houden. Het gemiddelde normverbruik van 7,2l/100km halen we dan ook niet niet, al heeft dat ook te maken met het traject en het sportieve gebruik. Een goeie 10l/100km is hier al meer aan de orde, al durven we wel te voorspellen dat rustige chauffeurs een pak dichter bij de opgegeven waarden zullen zitten.