Het eerste dat ons opvalt is de overvloed aan knopjes op de middenconsole. We weten ook wel dat elk van die dingen een functie heeft, maar er bestaat zoiets als overdaad. Uiteindelijk wordt je alles gewoon en gelukkig ziet het interieur er globaal gezien best strak uit. We vleien ons neer in de (optionele) ergonomisch zetels (€ 500 - bestuurder en passagier) en die maken hun naam ook echt waar. Voor in leder gehulde exemplaren betaal je € 1.200, wat op zich niet overdreven is. Een ingebouwd navigatiesysteem (Radio SD 900 Navi) is vanzelfsprekend ook een optie, eentje die € 1.150 kost. In ruil voor dat bedrag krijg je een nauwkeurig en prettig te bedienen navigatiesysteem voor Europa met een USB-poort, zeven luidsprekers en een iPod/MP3-aansluiting er bovenop. Voor een meerprijs van € 250 komt breidt je deze nog uit met digitale radio-ontvangst. Een nog duurdere installatie kan ook, maar daar moet je nog eens € 600 extra voor neertellen (zonder bluetooth en ingebouwde telefoon). Om de kosten te drukken biedt Opel het zogeheten Launch Pack aan (Zicht- en lichtpakket, Adaptive Forward Lighting, 19-duims lichtmetalen velgen, Parkpilot met grafisch info display en telefoonvoorbereiding met voicecontrol en Bluetooth) voor € 1.199. Afzonderlijk zou deze bundel je € 2.225 armer maken.
Duitse merken staan bekend om hun uitgebreide optiepolitiek, wij zijn ook bij deze Astra GTC inmiddels al de tel kwijt. Zaken als een elektrische handrem (€ 200) zijn een leuke gimmick, maar in zekere zin volstrekt overbodig. Zelfs voor een aansteker en asbak moet je bijbetalen (€ 25), en hetzelfde geldt voor de wettelijke kit voor ingebruikname (€ 149). Maar o ja, je krijgt er dan wel een mattenset en de voorste nummerplaat bijgeleverd. De kofferruimte is voor dit type wagen royaal te noemen, en met 380 liter voldoende voor de wekelijkse trip naar de supermarkt. Voorts getuigt de overgang van de boordplank naar het rechterportier eerder van Italiaanse nonchalantie dan van Duitse gründlichkeit, iets wat we dan weer niet gewoon zijn van een onze oosterburen. Al kan het hier wel om een alleenstaand geval gaan ... Even nakijken is de boodschap. Het gebruikte materiaal is wel van een degelijke kwaliteit en Opel weet zelfs sfeer te brengen dankzij indirecte rode verlichting onder de schakelpook en in de zijdeuren. Discotime!