Vroeger had je de snelle GSI's, tegenwoordig is OPC het modewoord bij Opel. En van de Astra komt er ook eentje, die we trouwens al in levende lijve hebben kunnen aanschouwen. In afwachting van een rit met die 280pk sterke hot hatch, kropen we achter het stuur van de voorlopig krachtigste telg uit Opel's vertegenwoordiger in het C-segment. En wel in de vorm van een GTC. Smullen! Of toch niet? Opel haastte zich om voor de testrit te vermelden dat de GTC geen sport(ieve) wagen is. Op papier lijkt het ons anders wel in orde; een geblazen 1,6 liter benzinemotor met 180pk en de Hiperstrut-ophanging aan de voorwielen, die we al kennen uit de Insignia OPC, én standaard is op alle GTC's. Voor dit soort auto laten we de snelweg liever links liggen, onze knalgele metgezel vraagt er tenslotte zelf om. Het bochtige parcours langs Cap de Formentor in het Spaanse Palma de Mallorca lijkt ons een ideaal speelterrein om te bepalen of er dan toch geen atleet in deze Opel verscholen zit. We zijn benieuwd...
Instappen doe je GTC-gewijs trouwens al vanaf € 19.550, met de 100pk-sterke 1.4-liter benzine (bestelbaar vanaf december 2011). Diezelfde krachtbron is er ook met turbo (en start/stop-systeem) en levert desgewenst 120 of 140pk. Er is keuze uit twee uitvoeringen, Enjoy en Sport; die laatste komt door de extra uitrusting duurder uit en is niet verkrijgbaar op de atmosferische versie. Dieselen kan je voorlopig enkel met de 2.0 CDTI, die 165pk onder de kap heeft (€ 24.200 - € 26.450) en later zal worden bijgestaan door een kleinere 1.7 DCTI met 110 of 130pk. Onze testwagen, een 1.6 turbo Sport met 180pk, staat te koop aan € 26.350. En dat zonder de vele extra snufjes uiteraard, maar daarover straks meer.