De Astra is volwassener geworden. Dat was al duidelijk bij de vijfdeurs, en de ontwerpers hebben die lijn gewoon doorgetrokken. Hij ligt 15mm lager dan zijn praktische broer en de wielen staan verder uit elkaar. De GTC toont daardoor meer présence en scoort met een soort van speelse agressiviteit. Het spreekt voor zich dat Opel de designtaal van de Insignia uitbreidt naar de andere segmenten, en daarbovenop durven we te beweren dat ze inspiratie hebben opgedaan buiten de GM-groep. Met een beetje verbeelding zie je wat Peugeot-invloeden in het front; schuin langs achter bekeken lijkt hij wel op een uit de kluiten gewassen Seat Ibiza en alles boven de gordellijn roept Renault Mégane Coupé.
Maar het resultaat mag er zijn. Als het wat meer mag, kan je kiezen voor optionele lichtmetalen 19- of 20-duims velgen die het beestje nog sportiever doen ogen. Onder onze testauto liggen 19-duimers (een meerkost van € 300 op de Sport) die we an sich groot genoeg vinden, en al zeker in verhouding tot de remschijven. Verder zijn zowat alle andere uiterlijke attributen optioneel: een achterspoiler (€ 300), elektrisch inklapbare buitenspiegels (€ 200), getinte ruiten achteraan (€ 250), metaalkleur (€ 550), briljantkleur (€ 350), LED achterlichten (€ 300), een afneembare trekhaak (€ 630)... Zoals je ziet kan het prijskaartje snel aandikken, en dan wordt het afwegen natuurlijk.