Audi vult de rekken aan en tussen de A6 en de A8 vond het merk met de vier ringen logischerwijze nog plaats voor een A7. Die boomlange A7 omschrijft Ingolstadt als een vijfdeurscoupé, waarmee vooral de schuin aflopende achterkant en de grote kofferklep worden verantwoord. De Audi staat erg statig, sportief en stijlvol op zijn grote wielbasis van net geen 3m, en neemt duidelijk de trekjes over van de grote en kleine broertjes uit de familie. Langs de binnenkant borduurt Audi verder op het gekende thema en dat is ook in deze A7 helemaal geen slechte keuze. Het interieur is smaakvol ingericht, zeker met de optionele eikenhouten panelen en de al even optionele beige lederen stoffering, en huisvest probleemloos vier volwassenen. Traditiegetrouw klop alles ook ergonomisch-gewijs als een bus, enkel de middentunnel werd wat te druk bevolkt door knopjes en wieltjes naar onze smaak.
Technologische snufjes worden rijkelijk aangeboden, sommige standaard, maar de meeste als optie. Op veiligheid werd niet bespaard, al vinden we de meest vooruitstrevende gadgets zoals een automatisch remsysteem of nachtzicht enkel in de optielijst terug. Rijhulpsystemen zoals ESP worden wél standaard gemonteerd en het is ons duidelijk dat Audi volop gebruik heeft gemaakt van hun aanwezigheid om het rijkarakter van de A7 te boetseren. Het onderstel weet in tegenstelling tot wat de koetswerklijn doet verhopen, immers niet echt blijf met een sportieve rij-attitude. Vreemd genoeg werd ook de kaart van het rijcomfort niet getrokken, waarvan onder meer de stugge demping op slechte wegen getuigt. Wat de rijdynamiek betreft een beetje vis noch vlees dus, deze A7, en dat is dan ook zowat de enige smet op zijn blazoen.
De A7 wordt aangeboden vanaf € 50.780, waarbij een 204pk sterke 2.8 FSI V6 enkel de voorwielen aandrijft. Dieselen gebeurt met de 3.0 TDI V6 voor € 53.410, desgevallend eveneens met voorwielaandrijving. Die 204pk sterke eenheid werd in onze testwagen gekoppeld aan een S-tronic automaat en Quattro vierwielaandrijving en heeft op papier genoeg aan 5,8 liter/100km, wat neerkomt op een C02 uitstoot van 152gr/km. Mooie cijfers, maar in de praktijk kregen wij het verbruik echter nooit onder de 9 liter. Naakt verwisselt deze A7 voor € 56.660 van eigenaar, maar Audi zou Audi niet zijn als daar mits wat elementair afvinkwerk op de optielijst zonder moeite een derde aan wordt toegevoegd. Het prijskaartje dat aan ons testmodel hing, las dan ook een stevige € 78.829. Als voornaamste sparringpartner mogen we de op de vier wielen aangedreven variant van de Mercedes CLS natuurlijk niet vergeten, die met een zelfonbrander onder de kap zonder opties € 68.849 moet kosten. BMW's 640d Coupé kost dan weer minimum € 84.500 met de 313pk sterke drieliter in het vooronder.