s="internalLink" href="http://www.auto55.be/nieuws/14510-80-bmw-1-rijders-denkt-voorwielaandrijving-te-hebben">Acht BMW 1 rijders op tien weten niet dat hun wagen over achterwielaandrijving beschikt. Of, om het even onverbloemd te zeggen: het zal het gros van de 1 rijders een worst wezen dat de Duitsers precies met die achterwielaandrijving een heilig - maar duur - huisje blijven verdedigen, in naam van het Rijplezier met grote R. BMW heeft zelf al laten vallen dat een voorwielaangedreven Beemer best moet kunnen (2014?); met de erg fijn sturende Mini hebben ze alvast de nodige ervaring in huis denken we zo. Maar deze 1 is dus nog steeds een duwer, met een onderstel dat dankzij de quasi perfecte gewichtsverdeling en de onafhankelijk opgehangen wielen nog steeds prima de baan houdt. Tesamen met het zachter maken van het lijnenspel werd nochthans ook het onderstel van versie twee een tandje minder scherp gezet. Dat komt tot uiting in een merkbaar lichter stuur, een soepeler schakelende bak en een comfortabelere ophanging. Het zal de verkoopscijfers wellicht geen pijn doen.
Dankzij de Dynamic Control keuzehendel transformeer je de volwassen geworden 1 in een fractie van een seconde van een luie groene rakker in een gretige sprinter. Standaard wordt de Comfort stand aangehouden, dus wil je het wat snediger hebben dan flikker je de handel op Sport waarna het volle potentieel van de geblazen 1.6 uit zijn voegen barst. Best geestig, want de 170pk hebben op dat moment niet de minste moeite om de 1.370kg wegende Beemer als haantje-de-voorste door het verkeer te laten bewegen. In 7,4 seconden wordt de kaap van de 100km/u gerond en de 1 houdt het in zijn zes pas bij 225km/u voor bekeken. Zoveel jolijt gaat ten koste van het verbruik uiteraard, maar als dat al een bekommernis is, zet je de knop braafjes weer op de goede-huisvader-stand, door BMW Eco Pro gedoopt. Zelfs met flink wat gewissel tussen al die verschillende profielen blijft de dorst binnen de perken, want een reëel verbruik van 7,8 liter op honderd is best ok als je weet dat de Eco Pro stand niet bepaald onze favoriete was. De zesbak staat prima afgeregeld, al mocht de hoogste versnelling best wat langer zijn om het toerental op de snelweg wat te temperen. Immers, afgaande op het koppel van 250Nm dat het blokje al vanaf 1.500 toeren naar de achterwielen stuurt, lijken 2.600t/min bij 120km/u best een stuk naar beneden te mogen. Op papier komt de 118i rond met 5,8l/100km en stoot hij per km 137 CO2 uit.