Toen BMW in 2004 de 1 lanceerde als opvolger van de 3 Compact, waren de commentaren op diens eigenzinnige vormgeving niet van de poes. Het weerhield München er hoe dan ook niet van om maar liefst 1,2 miljoen Einsers te slijten. Wie ervan uitging dat de opvolger een meer comformistisch lijnenspel zou aangemeten krijgen, dacht verkeerd: De nieuwe 1 mag dan wel wat braver en vooral volwassener voor de dag komen, z'n ontwerp is opnieuw niet onbesproken. Naast dus een nieuw koetsontwerp, werd tevens de ophanging onder handen genomen met het oog op een comfortabelere rit. Uiteraard kreeg het interieur een grondige opfrisbeurt.
De Beiers brengen de nieuwe 1 voorlopig enkel als vijfdeurs aan de man, maar ze bieden deze wel meteen in twee smaken aan: Urban of Sport. Beide lijnen verschillen van elkaar in de details, zowel langs de buitenkant én in de cabine. Zaak is dat je als klant geacht wordt te kiezen uit één van die twee lijnen (€ 1.625), maar er is weldegelijk nog een basisversie beschikbaar. Echt verrassend is het evenwel niet dat de leukste kleuren en stoffen voorbehouden zijn voor die Sport dan wel Urban versie. Basis blijft bij BMW dus synoniem voor kaal, er zijn nog zekerheden in het leven. Naast de vijfdeurs zullen later ook een nieuwe driedeurs-, cabrio- en coupévariant bij de verdeler afgezet worden, maar voor beide laatste zullen we wellicht nog enkele jaartjes geduld moeten hebben. Ze werden immers zopas gefacelift en blijven dus ook nog even beschikbaar. Het is overigens een publiek geheim dat de toekomstige coupé- en cabriovariant van de 1 ... 2 zullen heten. Kwestie van het rijtje toe te maken.
Voor ons staat de 118i Sport te blinken, met de uit de Mini gelichte 1.6 geblazen viercilinder onder de nog steeds bijzonder lange motorkap. Een benzinemotor, jawel. In volle CO2 oorlog zou je bijna vergeten dat ze nog bestaan; en toch zijn er voldoende argumenten om deze krachtbron een kans te geven in Belgenland. Om te beginnen blijft hij met zijn vanafprijs van € 26.350 netjes onder de € 28.000 die je voor de duurste en nipt krachtigere zelfontbrander (120d) moet neertellen. Dankzij de Dynamic Control keuzehendel kan je deze 118i bovendien in een ecologischere modus dwingen, die het verbruik moet drukken. Interessant, zeker aangezien de prijs voor diesel en benzine hoe langer hoe meer naar elkaar toe lijken te groeien.