Toen BMW in 2004 de 1 lanceerde als opvolger van de 3 Compact, waren de commentaren op de eigenzinnige vormgeving niet van de poes. Het weerhield München er echter niet van om maar liefst 1,2 miljoen Einsers te slijten, wat de directie uiteraard niet is ontgaan. Hoewel het zotte er een beetje vanaf is, blijft ook de nieuwe, volwassener geworden 1 een markante verschijning die over de tongen gaat. De instapversie kost € 24.400, zowel voor de benzine 116i (136pk) als de diesel 116d (110pk). Nieuw bij BMW is dat je bij het samenstellen van je 1 uit kan gaan van twee verschillende karakters: ofwel ga je voor de Urban lijn, die met witte accenten modern hoort te zijn, ofwel opteer je voor de Sport lijn ... die bijgevolg wat sportievere tintjes meekrijgt. Beide pakketten kosten overigens evenveel (€ 1.625).
Het koetswerk werd geheel vernieuwd, maar het basisconcept blijft behouden. Lange motorkap, korte, op de achtertrein hangende cabine: het is nog allemaal aanwezig. De nog steeds op de achterwielen aangedreven baby-Beemer blijft dankzij zijn McPhersons voorraan, multilink-ophanging achteraan en een zo goed als perfecte gewichtsverdeling een prima stuurmachine. Jawel, de 1 staat ook nu weer garant voor een gezonde portie rijplezier, ofschoon het allemaal een tikje minder scherp en wat comfortabeler aanvoelt dan voordien. Wellicht is dat verkoopsgewijs niet eens zo'n slechte zet. Binnenin valt opnieuw op met hoeveel zorg alles in elkaar is gezet. De op de bestuurder georiënteerde boordplank is sober, duidelijk en dankzij de knappe integratie van analoge en digitale informatie bijzonder aangenaam in het dagelijks gebruik. De zithouding is sportief, maar de instap kan een pak beter.
Deze 118i is met een vermogen van 170pk en een breed inzetbaar koppel van 250Nm de (voorlopig) krachtigste benzinedrinker. Hij is op papier tevreden met 5,8 liter per 100km, maar reken daar in de praktijk maar twee litertjes bij. De door ons geteste vijfdeurs 118i staat vanaf € 26.350 op je oprit. Het is echter een publiek geheim dat de Beiers slechts zelden kale Einsers op de autotransporter laden, de optielijst is geheel volgens traditie dan ook lang en prijzig. Onze testwagen was bijvoorbeeld uitgerust met de pakketten Sport Line (€ 1.625), Comfort (€ 1.780), Light (€ 1.540), Connectivity (€ 1.710) en naast metaalkleur (€ 670) nog wat andere kleinigheidjes. Na optelling van deze niet eens decadente optiekeuzes, minus de combinatievoordelen, loopt de totaalprijs van ons testmodel op tot een stevige € 34.410.