Het is een cliché natuurlijk, maar tot nader order blijft volgende stelling nog steeds van toepassing: de Duitsers zijn heer en meester in het afleveren van een ergonomisch en kwalitatief hoogstaand interieur, en dat is in deze A1 niet anders. Spannend is de binnenkant van de A1 net als zijn grote broers dan weer niet bepaald, ook dat is een ongeschreven wet in autoland. Alle knoppen staan waar je ze intuïtief vinden wil en de menu's leren zichzelf. De gebruikte materialen zijn stuk voor stuk aangenaam en degelijk, en overstijgen hetgeen je kan verwachten bij de gemiddelde concurrent. De goed steunende sportzetels in deze Black|White editie zitten heerlijk en bieden samen met de royale hoofdruimte vooraan, een erg fijne en ruime zitpositie aan de bestuurder en voorste passagier. Achteraan zijn de twee zitplaatsen eveneens met de nodige aandacht geconcipieerd, alhoewel de zittingen wel erg lang zijn voor kinderen tot en met het formaat van een flinke kleuter, die bijgevolg met de beentjes gestrekt moeten reizen. Dankzij de grote deuren is instappen geen probleem, ook niet naar achterin, en omdat de deurstijl voldoende naar achteren staat ten opzichte van het hoofd van de bestuurder, is het zicht rondom ook quasi ideaal. De koffer is met 276 liter (910 liter met de achterbank neergeklapt) niet van de grootste en is door de dubbele bodem en de schuine achterlijn eigenlijk onnodig klein. Verwijder de bodemplaat en je wint ettelijke liters. Op die manier kan de kleine A1 dan zonder problemen de bagage van een koppel met 2 kids slikken voor een weekendje weg.
Voor de Black|White editie beperkte D'Ieteren zich niet tot wat verfraaiingen langs de buitenkant. De zwart-wit kleurstelling kreeg een vervolg in de tweekleurige lederen panelen in deuren en middenconsole, de (vooraan verwarmde) zetels en het stuur. Ook de ventilatiemonden kregen een specifiek voor deze editie bedacht zwart kleurtje, net als de zwarte dakhemel en de met wit omrande vloermatten. Verder werd de eerstgeborene van Audi's Exclusive lijn uitgerust met opties waarmee ook een standaard A1 te bestellen valt, zoals een Inspiration en Connectivity (met Bluetooth) pakket, een Concert radio, een snelheidsregelaar, een verlichtingsmodule, een iPhone kabel een een licht- en regensensor. Wij onthouden vooral de kwaliteit van de Audi Concert hifi-installatie: die geeft met loepzuivere hoge tonen, diepe gebalde bassen en een quasi perfecte oriëntatie met voorsprong het beste geluid van de door ons gereden wagentjes in deze klasse. De cabine van de A1 is gelukkig stil genoeg om daar ook al rijdend van te kunnen genieten, zonder risico op gehoorschade.