We haalden het al eerder aan; De Z4 is weliswaar sportief afgeveerd, het onderstel werd duidelijk niet alleen ontworpen met compromisloos stuurmanswerk voor ogen. De net geen 1,5 ton wegende roadster glijdt zelfs op een pokdalig wegdek best comfortabel met de stroom mee, wat de wagen uiteraard breder inzetbaar maakt dan voor het occasionele zondagse ritje naar de Ardennen. Waarmee we overigens niet willen gezegd hebben dat de Z4 niet lekker stuurt. De roadster gaat trefzeker de bocht in en blijft erg lang baanvast, tot het uiteindelijk de achterpartij is die als eerste de buitenkant van de bocht opzoekt. De tractiecontrole houdt zich lang genoeg koest om in alle veiligheid een flink potje plezier te beleven aan deze open Beier. Het is pas wanneer je tegen de limiet aan een slechter stukje wegdek onder de wielen krijgt, dat de nipt te zachte ophanging zich gewonnen geeft en aan het wobbelen durft te gaan. Een kleine prijs die we bereid zijn te betalen voor het sparen van onze ruggenwervels tijdens de lange kilometers van en naar de plezierzone.
Het is natuurlijk vooral de nieuwe Twinpower 2.0 viercilinder met 184pk die we aan de tand hebben gevoeld. Het mag alleszins een geruststelling zijn dat de viercilinder best lekker klinkt in het hele toerentalbereik, en dat de krachtbron geen enkele moeite heeft om de naald van de toerenteller heel gezwind richting de begrenzer te sturen. De 184pk en 270Nm zijn ruim voldoende voor een normale tot sportieve rijstijl. We reden ook even met de 245pk en 350Nm sterke 28i uitvoering, die gebaseerd is op hetzelfde blok overigens. Die laatste gaat er natuurlijk nog dat tikkeltje gretiger vandoor en kan bij netelige inhaalmaneuvres wat extra vertrouwen geven, maar de meerprijs van € 6.700 liegt er dan ook niet om. De 20i rond de honderd vanuit stilstand in 6,9s tegenover 5,7s voor de 28i, maar alhoewel beide eenheden in theorie met hetzelfde brandstofverbruik van 6,8 liter honderd kilometer zouden moeten afmalen, reden wij in een erg sportieve testrit de 20i met een redelijke 9 liter rond het parkoers, tegenover 11 liter voor de 28i. Die cijfers hebben we gerealiseerd met de manuele zesbak, die dankzij een fijn uitgekiende spreiding heel goed samengaat met de nieuwe vierpitter. Optioneel is ook een sportautomatische Steptronic 8-versnellingsbak leverbaar (€ 2.390).