In tegenstelling tot het legertje cabrio's dat doorgaans wordt afgeleid van doodgewone gezinswagens, wordt een roadster getekend vanaf een wit blad. Gelukkig maar, want ze zijn in de eerste plaats een voorwerp van verlangen en verdienen dus een individuele en aantrekkelijke lijn. Om het wat bot te stellen: om het dagelijks potje fileschuiven af te wisselen met wat koetswerkmoordend grootwarenhuisbezoek, zijn er betere oplossingen in autoland voorhanden. Nee, een roadster koop je heel doelbewust, om te genieten van het rijden in open lucht, sportief maar in stijl. En die taken lijken BMW's Z4 op het lijf geschreven, met zijn aluminium wegklapdak, zijn brede en lage koetswerk, en die lange, stoere neus natuurlijk.
BMW's roadster is met zijn lengte van 4,24m niet bepaald een kleine jongen. De overhangen zijn kort, de wielbasis bedraagt 2,50m. De stuurcabine werd nadrukkelijk net voor en boven de achteras ingeplant, een beslissing die in de eerste plaats de gewichtsverhouding ten goede komt uiteraard, maar die de wagen ook optisch lijkt te verlengen en zodoende alle aandacht naar de enorme motorkap kanaliseert. Een leuk gevolg en een tikje nostalgisch zelfs, is dat je die motorkap van achter het stuurwiel altijd mooi in het vizier houdt. En, niet onbelangrijk voor onze contreien: ook met het dak gesloten blijft de Z4 een fijne verschijning.