BMW 120d Coupé Rijgedrag

BMW 120d Coupé
Bekijk 17 foto's
Door: BV 25-10-2011

Als daar al twijfels over zouden bestaan, kunnen we niet anders dan bevestigen dat deze kleine alle DNA met zijn grotere BMW broeders deelt: een krachtige motor die in lijn werd ingebouwd, een multilink achterophanging met achterwielaandrijving en een nagenoeg perfecte 50:50 gewichtsverhouding. Met zo'n curriculum vitae kan het in de praktijk op de baan nog moeilijk stuk natuurlijk. Onderweg valt het coupétje dankzij een erg strak stuurgevoel precies op koers te houden. Wanneer de eerste bocht aan de horizon verschijnt, lijkt het gespierde baasje zichzelf al te verheugen op het nakende plezier. Eens ingestuurd, barst het feest pas echt los en verbaast de Beemer met zijn onaangedreven en daardoor heel neutraal en evenwichtig sturende voortrein zijn bestuurder met zijn kunde. Zelfs met de tractiecontrole op non-actief heeft het heel wat voeten in de aarde om de 1 in de fout te lokken. En ook dan is het nooit te laat om je rijlijn te corrigeren. De 20d doet met 163pk (begrensd, 177pk is eveneens leverbaar) en 350Nm koppel een flinke duit in het zakje in al dat feestgejoel want de krachtbron is vooral in zijn sas boven de 2.000t/min, alwaar hij met een opzwepende grol de bestuurder vraagt om meer van hetzelfde. Enkel bij lage toeren en een gezapige rijstijl lijkt de zelfontbrander wat misplaatst in de sportieve koets met zijn typische dieselgeluid en dito -vibraties. Dan missen we de dikke benzine zescilinder uit de 135i, die weliswaar kaal € 42.650 van je rekening haalt. Je kan niet alles hebben.

Gelukkig laat al dat "vreugdevol gerij" geen sporen na op je ruggengraat. Je hoeft echt geen tien-beurtenkaart voor de kinesist bij je BMW verdeler los te peuteren, want het onderstel blijft ten allen tijde comfortabel en correct gedempt. Hoe uitnodigend de rijmachine wel mag zijn, binnenin blijft het altijd sereen en rustig. De geluidsisolatie is dan ook van een hoog niveau, snelwegritjes zijn dus zeker niet te mijden. De 20d moet in theorie genoeg hebben aan 4,7l/100km (124gr CO2/km), maar wij registreerden een kleine zeven liter als reëel verbruik. Toegegeven, met een lichtere voet dan de onze moet je zeker met vijf op honderd kunnen rondlaveren. Als je aan de verleiding kan weerstaan.

Geef commentaar
comments by Disqus