Er is weinig reden tot klagen wanneer je achter het stuur van de 1 plaatsneemt. Het stuur is prettig dik gevoerd, klein en lijkt al vanaf de eerste meters duidelijk te maken dat je met dit wiel in de handen, de volledige controle wordt beloofd over de bolide waarin je je zonet hebt genesteld. De sportstoelen geven steun waar nodig en werden met fijn leer overstikt (€ 1.620), alleen het mechanisme om de achterstoelen te bereiken liet wat steken vallen. Het lijkt moeilijk te doorgronden wat je nu precies moet doen om de stoel na het terugklappen weer in de originele stand te krijgen. De boordplank werd overgenomen uit de "gewone" 1, die op zich niet verkeerd is. De gebruikte materialen zijn degelijk en alles past als geboetseerd in elkaar. Het met geborsteld aluminium geaccentueerde interieur gaat hand in hand met de sportieve inborst van de wagen. De knoppenwinkel is tot onze vreugde beperkt gehouden en de balans tussen het arsenaal toetsen en de nog steeds fantastische iDrive is zo pienter uitgewerkt dat je niet de minste moeite ondervindt om de wagen precies zo in te stellen als je zelf wil. Voor onze bouw stond de iDrive wel wat te veel naar achter om comfortabel te zijn.
Alles peis en vree? Nou nee, want veel van die ogenschijnlijk vanzelfsprekende functies maken in onze testwagen deel uit van het Performance Line pakket, waarvoor je een flinke € 5.145 extra moet ophoesten. Daar krijg je dan ook wel een snelheidsregelaar, licht- en regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel en meer van zulks speelgoed voor in de plaats, maar de toon is wel gezet. Als we klaar zijn met afvinken van alle snufjes die een premium coupé gewoon aan boord moét hebben anno 2012, is de totaalprijs met meer dan een derde van de basisprijs aangedikt. Dat kan toch al tellen. Lees maar mee: Een navigatiesysteem (Professional) voor € 2.430, fluwelen tapijtjes voor € 105, een alarmsysteem voor € 490, verwarmde zetels voor € 335 ... zelfs de bekerhouders worden apart geprijsd, en wel voor € 40. Ook zonder pakketprijzen blijft de 1 coupé een dure vogel, want € 1.000 voor een manuele klimaatregeling is best stevig doorgerekend van die Duitsers.