Met veel poeha kondigde Ford een resem veiligheidssnufjes aan, die nog nooit in dit segment werden aangeboden. De lijst met beschikbare onheilverijdelende electronica is dan ook ronduit indrukwekkend. Een automatisch noodremsysteem, rijstrookverlatingswaarschuwing, een actieve rijstrookassistent, verkeersbordenherkenning, automatische grootlichten, een bestuurderswaakzaamheidssysteem, blindehoekverklikkers ... Het kan allemaal. En dat bovenop een reeds complete basisuitrusting, die zich met tractiecontrole, ABS en een legertje airbags al aardig schikt naar de courante veiligheidsbehoeften van het moderne gezinshoofd.
De meeste van die vooruitstrevende hulpmiddeltjes worden gelukkig in voordeligere pakketten aangeboden, net zoals xenon lichten, parkeerassistenten en ander dergelijk fraais. Ford heeft immers ook wel door dat consumenten meestal maar moeilijk kunnen kiezen tussen zaken die ze hopen nooit nodig te zullen hebben en, zeg maar, een blits navigatiesysteem. Het meest complete Driver Assistance pakket groepeert alle hierboven vernoemde assistenten voor € 1.350 als je vanaf de Titaniumversie vertrekt. We hebben op elk van die dingen altijd wel pietluttigheden aan te merken: de verkeersbordenherkenning werkt bijvoorbeeld prima, maar doet verder niets met die informatie; de rijstrookassistent doet zijn ding zoals beloofd maar nooit twee keer meteen na mekaar ... Maar kom, we moeten erkennen dat het Ford siert om in dit segment een lans te breken voor dergelijke pioniersattributen. Vroeg of laat worden die dingen immers ongetwijfeld in standaardlijst opgenomen.