De Focus heeft een reputatie hoog te houden als het op de kwaliteiten van het onderstel aankomt. Dat weten de beleidsmakers zelf maar al te goed en dus behouden ze de geweldige - maar duurdere - onafhankelijke wielophaning rondom, wat zich dan ook vertaalt in alweer een erg puik sturende editie. Het ten bate van zuinigheidsoverwegingen elektrisch bekrachtigde stuur verliest uiteraard wat van zijn directheid, maar de wagon blijft secuur op koers en draait zijn hand niet om voor het betere bochtenwerk. Zelfs bij apexsnelheden die je partner naast je doen te twijfelen aan je verantwoordelijkheidsgevoel terwijl je kroost achterin luid joelend om meer vraagt, is de voortrein niet van de wijs te brengen. De tractiecontrole grijpt pas lekker laat in en doet dat samen met de koppelvectorcontrole gelukkig zonder de stekker abrupt uit de pretmachine te trekken. De rechtuitstabiliteit is eveneens van een hoog niveau, al moeten ze bij Ford daarin ook niet willen overdrijven. Na een korte stuurbeweging wil de snuit weer zo snel mogelijk rechtdoor, met onnodige lastenwissels tot gevolg. Behalve wat ophangingsgeluiden die de kop opsteken als de staat van het wegdek dat onder ons doorraast, zelfs de wielrenners van de betere voorjaarsklassieker op staken jaagt, verteert het onderstel bulten en builen zoals een grote en hebben we binnenin niemand horen klagen over de demping van het geheel. Stoppen doet de Focus doeltreffend met schijven rondom.
De 1.6tdci in het vooronder is voorzien van ecologische hulpmiddeltjes waaronder start/stop en een zelfsluitend radiatorrooster. De Duratorq eenheid puurt 115pk en 270Nm uit vier cilinders; in ruil slurpt het blok daarvoor op papier slechts 4,2l/100km uit de 53 liter grote dieseltank en stoot hij daarbij 109 gr CO2/km uit. We hebben nogthans ons best gedaan, maar ons testgemiddelde kwam niet onder de 6,5 liter op honderd uit. Flink meer dus, maar al bij al niet slecht voor een ruime break met sportieve rij-eigenschappen. Met minder is de zelfontbrander natuurlijk ook tevreden, dan moet de bestuurder wel over genoeg karakter beschikken om zich braaf aan elke snelheidslimiet te houden, en zich zeker niet te haasten in de tocht daarnaar. Het zou ons niet verrassen zijn indien de dikkere 2.0 Tdci geholpen door zijn hoger koppel, uiteindelijk minder diesel door de injectoren moet jagen dan deze 1.6.